Történelemóra turbóval: A Warszawa legendája
Mielőtt a Tesla elkezdett szikrázni, a Warszawa már régen pörgette a kilométereket. A lengyel állam azt mondta: "Kell egy saját autó." A Szovjetunió meg azt: "Használd a miénket." A lengyelek meg azt: "Oké, de úgy csináljuk, hogy nálunk jobb legyen."
És így született meg a Warszawa M-20, ami olyan volt, mint egy szovjet GAZ Pobeda – csak kicsit kevesebb vodka és több pacal hangulatban. A FSO (Fabryka Samochodów Osobowych), azaz a lengyel autógyár mérnökei, fogták a szovjet receptet, átszabták, és így jött létre a saját kis ipari csodájuk. A gyártás kezdetén még mindenféle szovjet alkatrészeket használtak, de pár év alatt full lengyel autóvá nőtte ki magát – és ez ott igazi nemzeti büszkeség volt.
A Warszawa M-20 volt az első tömeggyártású lengyel személyautó. A neve nem véletlen – a fővárosról, Varsóról kapta, ahol az FSO is működött.
Az FSO dolgozói hétről hétre olyan verdákat dobtak össze, hogy még a Moszkvából érkező elvtársak is elismerően csettintettek (titokban). Olyan acélból csinálták a karosszériát, ami valószínűleg tankokból maradt vissza – és ha egy Warszawa nekiment egy fának, a fa kért elnézést.
A gyár a hetvenes évekig gyártotta a Warszawát, majd fokozatosan áttért más modellekre (Polonez, Fiat 125p), de a Warszawa örökre beírta magát az autótörténelembe.
Hírességek a volán mögött
Tudtad, hogy a Warszawa nemcsak taxisofőrök, állami vezetők és vidéki tanácselnökök kedvence volt? Filmekben is szerepelt, még a James Bond-paródiákban is feltűnt. (Oké, nem az eredetiben, de egy lengyel kalandfilmben mindenképp.)
És bár a lengyel szupersztárok nem repesztettek Ferrarival, Czesław Niemen, a legendás lengyel zenész, vagy Andrzej Wajda, a híres rendező is beült néha egy-egy Warszawába. Mert stílusa volt. Karizmája. És az ülései olyan puhák voltak, mint a nagymama fotelje.
Mi volt a Warszawa különlegessége?
Először is: ez az autó túlélte a szocializmust. És még viccelődni is lehetett vele!
„Mi az? Három tonna vas, húsz lóerő és nem tudja, merre megy? Warszawa!" – szólt a klasszikus vicc, amit még ma is nevetve idéznek a veteránautós találkozókon.
De komolyan:
A Warszawa nem arról volt híres, hogy gyors volt. Inkább arról, hogy nem tört el, még ha rá is zuhant egy csehszlovák panelház. De azért nézzük meg, mit tudott:
-
2.1 literes SV motor – olyan finoman járt, mint egy fűrész a jégkockán
-
52 lóerő – de mindegyik ló reggel kapott káposztát, szóval kitartott
-
110 km/h végsebesség – csak ha lejtett az út, hátulról tolták, és nem volt szél
-
Háromsebességes váltó, amiben a kettes fogaskerék egy picit mindig szerelmes volt a hármasba
De az igazi titok: ez az autó akart menni. És ment is. És ha nem ment, akkor is ment. Vagy tolták.
Modellautóban is király
Most jön a jó hír: nem kell lemenni a garázsba, hogy birtokolj egyet. A méretarányos Warszawa modellautók annyira részletesek, hogy ha rájuk nézel, szinte hallod a rádióból a lengyel polkát.
Ajándéknak? Tökéletes.
Történelemfanoknak? Kincs.
Menőségfaktor? 10/10.
És őszintén: melyik másik modellautó mondhatja el magáról, hogy egyszerre volt állami jármű, hírességek kocsija, népi kedvenc és poénok tárgya?
Megosztod? Hálásak lesznek érte!
Ha van ismerősöd, aki gyűjti a modellautókat, vagy csak szereti a retrót, küldd tovább neki ezt a cikket. Ha van blogod, tedd ki – hivatkozz rá, linkelj, oszd meg, mert ez az autó megérdemli a reflektorfényt!
És ha meg szeretnéd szerezni, most itt a pillanat. A webáruházban limitált mennyiségben kaphatóak a legmenőbb Warszawa modellek – siess, mielőtt más gurul el vele!
Ez nem csak egy autó, ez egy korszak
A Warszawa olyan, mint egy jó régi film: lehet, hogy fekete-fehér, de tele van szívvel, lélekkel, karakterrel. Egy igazi időutazás a garázsod vagy a vitrined polcára.
Ne csak nézd – szerezd meg! Legyen a tiéd a szocializmus legstílusosabb négykerekű legendája.
Most kattints, válaszd ki a kedvenc Warszawa modelledet, és gurulj vissza az időben stílusosan!
Edicola:
Warszawa M20 (1951) piros