Porsche: A luxusautók királya

 Porsche: A luxusautók királya

A Porsche név hallatán sokakban azonnal a sebesség, a luxus és a mérnöki precizitás képe idéződik meg. Az autógyártó, amely 1931-ben alakult Stuttgartban, mára a világ egyik legismertebb és legelismertebb prémium autómárkája lett. A Porsche nem csupán autókat gyárt; egy életstílust, egy szenvedélyt és egy örökséget képvisel.

A Porsche története az 1930-as évekre nyúlik vissza, amikor Ferdinand Porsche, cseh-német autóipari mérnök, megalapította a céget Adolf Rosenberger és Anton Piëch társaságában. Az alapító elgondolása az volt, hogy egy olyan járművet hozzanak létre, amely széles tömegek számára elérhető. Ennek eredményeként született meg a legendás Volkswagen Bogár, amely világszerte ikonikus státuszra tett szert. A második világháborút követően Ferdinand Porsche fia, Ferry Porsche vette át a vezetést, miután apját háborús bűncselekmények miatt letartóztatták. Ferry kreativitása és elhivatottsága vezetett el minket az első igazi Porsche modellhez, a 356-hoz, amely 1948-ban debütált. Ez volt az első lépés abba az irányba, hogy a Porsche ne csupán egy autógyártó legyen, hanem a sportkocsik megtestesítője.

Napjainkban a Porsche termékpalettája lenyűgöző és sokszínű. Az 718-as sorozat friss formatervezésével és sportos teljesítményével vonzza a fiatalabb vásárlókat, míg a 911-es modell klasszikus vonalai és erőteljes motorja továbbra is meghódítja az autórajongók szívét. A Panamera luxus sedanja ideális választás azok számára, akik ötvözni szeretnék a sportautók dinamikáját a kényelmes utazással. Az SUV-kategóriában pedig a Macan és Cayenne modellek kínálnak izgalmas lehetőségeket mindazoknak, akik szeretnék élvezni az off-road kalandokat anélkül, hogy lemondanának a prémium minőségről. Az elektromobilitás világában is aktívan jelen van a márka: a Taycan bemutatása új dimenziókat nyitott meg a teljesítményben és fenntarthatóságban egyaránt. Az innovatív technológiák alkalmazása mellett kiemelkedő figyelmet fordítanak arra is, hogy fenntartható módon gyártsák autóikat.

Ferdinand Porsche: A mérnöki zseni nyomdokain

Ferdinand Porsche, a 20. század egyik legnagyobb autómérnöke, 1875-ben született és 1951-ben hunyt el. Az ő neve fémjelzi a Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH céget, amelyet 1931-ben alapított Adolf Rosenberger és Anton Piëch társaságában. A vállalat névválasztása Ferdinand Porsche teljes címére utal, amely a „Doktor Ingenieur honoris causa” kifejezésből ered, jelentése 'tiszteletbeli mérnök doktor'. A cég központja Stuttgart szívében, a Kronenstraße 24 szám alatt található.

A kezdetek: Innováció és tervezés

A Porsche GmbH kezdetben motorjármű fejlesztési munkálatokkal és tanácsadással foglalkozott, azonban saját néven nem gyártottak autókat. Az első jelentős megbízásuk a német kormánytól érkezett, amely egy autót kívánt terveztetni a nép számára – ez vezetett el a Volkswagen Beetle megalkotásához. A Beetle a világ egyik legsikeresebb autótervévé vált, amely nemcsak Németországban, hanem világszerte óriási népszerűségnek örvendett. A Volkswagen Beetle megalkotása nemcsak Ferdinand Porsche szakmai pályafutását formálta meg, hanem az autóipart is forradalmasította. Az egyszerű vonalak és gazdaságos üzemanyag-fogyasztás jellemzői miatt az autó rengeteg ember életébe belépett, akik számára elérhetővé tette az autózást.

Porsche 64: A további fejlesztések útján

1939-ben Ferdinand Porsche csapata bemutatta a Porsche 64-et, amelyet szintén a Volkswagen Beetle alkatrészeiből fejlesztettek ki. Ez az autó már egy lépéssel közelebb állt ahhoz az esztétikai és teljesítménybeli tökéletességhez, amit ma a Porsche márka képvisel. A Porsche 64 nem csupán egy újabb modell volt; sokan úgy vélik, hogy ez volt az első igazi sportautó a Porschék történetében. Az autók iránti szenvedély és elkötelezettség mellett Ferdinand Porsche mindig is kereste az új technológiák alkalmazását és innovatív megoldások kidolgozását. Ez a hozzáállás tette lehetővé számára, hogy olyan járműveket tervezzen és valósítson meg, amelyek nemcsak gyorsak és megbízhatóak voltak, hanem valódi élményt is nyújtottak a vezetők számára.

A Volkswagen története a második világháború idején

A második világháború egy olyan időszak volt, amely nemcsak a politikai és katonai történelem alakulására gyakorolt hatást, hanem a technológiai fejlődésre és az ipari termelésre is. A Volkswagen, amely a német autógyártás ikonikus neve, különösen jelentős szerepet játszott ebben az időszakban. A gyár középpontjában a katonai járművek álltak, mint például a Kübelwagen és Schwimmwagen, amelyek tömegesen kerültek gyártásra.

A Volkswagen Beetle polgári modellje helyett a háború alatt a gyár katonai változatai iránti kereslet nőtt meg. A Kübelwagen, amely egy könnyű terepjáró volt, összesen 52,000 példányban készült el. Ezzel párhuzamosan a Schwimmwagen, egy amfibikus jármű is nagy népszerűségnek örvendett, 15,584 darabot gyártottak belőle. Ezek a járművek rendkívül fontos szerepet játszottak a német hadsereg logisztikájában és mobilitásában.

A háború alatt Ferdinand Porsche is aktívan részt vett különböző harci járművek tervezésében. Számos nehéz tankot dolgozott ki, azonban végül Henschel & Son nyerte el azokat a szerződéseket, amelyekből később megszülettek a híres Tiger I és Tiger II tankok. Azonban Porsche munkája nem ment veszendőbe; az általa tervezett Tiger I alvázát használták fel az Elefant tankelhárítóhoz. Emellett Porsche kifejlesztette a Maus szupernehéz tankot is, amelyből két prototípus készült el a háború végén.

Ferdinand Porsche biográfusa, Fabian Müller feljegyezte, hogy Porsche gyáraiban több ezer embert kényszerítettek munkára háborús körülmények között. A munkások ruházatán mindig viselniük kellett egy "P" betűt, amely nem "Porsche"-t jelentett, hanem "Lengyelországot", utalva arra, hogy sokan lengyel rabszolgamunkások voltak.

A Volkswagen története a második világháború idején nem csupán az autógyártás fejlődéséről szól, hanem komoly emberi sorsokról és etikai kérdésekről is tanúskodik. A háborús ipar nemcsak technológiai újításokat hozott magával, hanem súlyos társadalmi következményeket is. Ahogy tovább kutatjuk ezt az izgalmas időszakot, érdemes megfontolnunk azokat az árakat és áldozatokat is, amelyekkel e fejlesztések jártak.

A Volkswagen újjáépítése a háború után és a Porsche család szerepe

A második világháború végén, 1945-ben a Volkswagen gyára KdF-Stadtban brit kézre került. Ezzel egy korszak véget ért, és egy új kezdődött, amely nemcsak a márka, hanem az autóipar történetét is jelentősen befolyásolta. Ferdinand Porsche, a Volkswagen alapítója, elvesztette elnöki pozícióját, míg Ivan Hirst brit hadsereg százados került a gyár élére. Az ő irányítása alatt indult meg a Volkswagen újjáépítése, amelynek során egy új jövőt teremtettek az autógyártásban.

Ivan Hirst kinevezése kulcsfontosságú lépés volt a gyár újjáélesztésében. A Volkswagen cég magazinja "A brit százados, aki megmentette a Volkswagent" címmel illette őt, ami jól tükrözi a helyzet fontosságát. Hirst nemcsak hogy megszervezte a termelést, de innovatív ötleteivel és vezetői képességeivel hozzájárult ahhoz is, hogy a Volkswagen fenntarthassa működését egy olyan időszakban, amikor sok más iparág súlyos válságokkal küzdött.

Ferdinand Porsche letartóztatása 1945 decemberében sokkolta az autóipart. Háborús bűnök vádjával őrizetbe vették, de soha nem állították bíróság elé. Míg apja börtönben volt, Ferry Porsche – Ferdinand fia – vette át a családi vállalkozás irányítását. Ferry nehéz döntések elé került; nemcsak hogy meg kellett mentenie a céget apja távollétében, de saját álmát is valóra akarta váltani: egy új autó megtervezését.

Ferry Porsche elhatározta, hogy saját autót épít. Az addigi kínálatot nem találta megfelelőnek ahhoz, hogy kielégítse igényeit. Ez az elhatározás vezette el őt ahhoz az innovációhoz és kreativitáshoz, amely később meghatározta a Porsche márka arculatát is. Az 1948-as Porschék születése párhuzamosan zajlott le apja börtönbüntetésével – ez a két esemény szorosan összekapcsolódott egymással.

Ferdinand Porsche 1947 augusztusában szabadult, és ezután folytathatta munkáját. Az ő visszatérése lehetőséget adott arra, hogy a Volkswagen újra megerősödjön és visszanyerje régi hírnevét. A cég hamarosan világszerte ismertté vált modelljeivel – mint például a Beetle – amely ikonikus lett az autók történetében.

Porsche 356: Az első modell története

A Porsche 356 nem csupán egy autó, hanem a modern autóipar egyik alapköve. A története a kis osztrák Gmünd városában kezdődött, ahol az első prototípusok egy apró fűrésztelepen készültek.

Ferry Porsche és felesége, Louise, alapították meg a Porsche Konstruktionen GesmbH-t, ahol az első 356-os modellek születtek. Miután bemutatták a prototípust német autókereskedőknek, az előrendelések elérték a szükséges küszöböt, így megkezdődhetett a sorozatgyártás. Az alumínium karosszéria volt az első lépés a márka történetében, amely számos innovációt és dizájnmegoldást hozott magával.

1950-ben az apai vállalat, Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH Stuttgartban átvette a 356 gyártását. Ekkor kezdődött el a Reutter Karosserie közreműködése is, amely korábban már együtt dolgozott a Volkswagen Bogár prototípusain. A Reutter által gyártott acélkarosszéria új lehetőségeket teremtett a 356 számára, és hozzájárult ahhoz, hogy az autó piacképes legyen.

1952-re Porsche egy új összeszerelő üzemet (Werk 2) épített közvetlenül Reutter Karosserie mellett. Az első Porsche épület (Werk 1) előtt elhaladó főút ma Porschestrasse néven ismert. Ez az új üzem lehetővé tette a gyártás hatékonyságának növelését és hozzájárult ahhoz, hogy a 356-os modell gyorsan népszerűvé váljon világszerte. 

A Porsche logó története: A Württembergi címer hatása

A Porsche nem csupán egy autómárka, hanem a mérnöki precizitás és a sportos dizájn szimbóluma. De vajon tudtad, hogy a Porsche logója a Weimari Németország Württemberg Szabad Népi Államának címeréből származik? Ez a történet messzire nyúlik vissza, és tükrözi Stuttgart városának gazdag kulturális örökségét.

A Porsche logó középpontjában Stuttgart címerének heraldikai szimbóluma áll, ami nem meglepő, hiszen a vállalat központja is itt található. Stuttgart, mint Württemberg fővárosa, mindig is kulcsszerepet játszott a régió történetében. A logó nemcsak a márka nevét ("Porsche") és Stuttgart város nevét tartalmazza, hanem egy különleges vizuális identitást is teremt. Fontos megjegyezni, hogy ez a heraldikai alkotás nem követi a hagyományos címerek formáit, mivel általában nem szerepelnek rajtuk az armiger (a címer használója) neve vagy lakóhelye. Ezért a Porsche logója egyedülálló megoldást kínál, amely ötvözi a hagyományos heraldikát és a modern vállalati arculatot.

1952-ben egyesült Baden-Württemberg jelenlegi tartományába, amely az 1949-es nyugati Németország politikai konszolidációjának eredményeként jött létre. Ennek ellenére a régi Württemberg-i címerek dizájnja tovább él a Porsche logójában. A cég alapítója, Ferdinand Porsche 1951. január 30-án hunyt el, nem sokkal azelőtt, hogy megalakult Baden-Württemberg. A címer motívumai tükrözik a régió történelmét és kulturális örökségét, amely mélyen gyökerezik Stuttgartban. Az autók iránti szenvedély és az innováció iránti elkötelezettség összekapcsolódik ezzel a gazdag múlttal.

A Porsche logójának dizájnja nemcsak esztétikai szempontból figyelemre méltó; szimbolizálja az autómárka értékeit is: minőség, teljesítmény és örökség. Amikor valaki meglát egy Porschét az úton, azonnal felismeri azt az egyedi formavilágot és stílust, amely évtizedek óta képviseli a német mérnöki tudomány csúcsát. A logó jelentése tehát túlmutat pusztán egy egyszerű grafikai elemen; ez egy kapcsolat Stuttgart városával és Württemberg történetével. Az autómárka ezzel tiszteleg múltja előtt miközben folyamatosan új utakat keres a jövő felé.

A Porsche 356 és a Volkswagen Beetle öröksége: Az autóipar evolúciója

A második világháború utáni Németországban az autógyártás olyan időszakot élt meg, amikor az alapanyagok és alkatrészek hiánya komoly kihívások elé állította a gyártókat. E környezetben született meg a Porsche 356, amely nemcsak a német autóipar újjáéledését szimbolizálta, hanem egy új korszak kezdetét is jelentette. A 356 különlegessége abban rejlik, hogy sok alkatrésze, beleértve a motorházat és a sebességváltót, a Volkswagen Beetle-től származott.

A Porsche 356 tervezésekor Erwin Komenda, aki korábban a Beetle karosszériáját is tervezte, egy elegáns és aerodinamikus formát álmodott meg. A 356-os modell elsődlegesen a Volkswagen alapkoncepciójára épült: az air-cooled rear-engine (hűtés nélküli hátsó motor) elrendezés jellemzője volt mindkét autónak. Ez a megoldás nemcsak ritkaság volt más gyártók között, hanem rendkívül jól kiegyensúlyozott teljesítményt is biztosított.

A Porsche 356-nak három fő evolúciós stádiuma létezett: A, B és C. Míg az első modellek még sok Volkswagen-szerzett alkatrészt használtak, addig az idő előrehaladtával a Porsche fokozatosan saját fejlesztésű elemeket kezdett alkalmazni. 1954-től kezdve a 356 motorjai már kifejezetten erre a modellre tervezett motorházakat használtak, ami azt jelenti, hogy a Porsche eltávolodott a Volkswagen részegységeitől és egyedi megoldásokat kínált.

A technológiai fejlődés mellett fontos megemlíteni azt is, hogy a Porsche mérnökei folyamatosan dolgoztak az autó teljesítményének javításán. Az új motorok bevezetése nemcsak a teljesítményt növelte, hanem javította az autó megbízhatóságát is. A fejlesztések során fokozatosan csökkentették az alkatrészek számát, amelyek külső forrásból származtak. Ezzel párhuzamosan nőtt a Porsche saját gyártású alkatrészeinek aránya.

A Porsche 911 születése: A forma és funkció tökéletes harmóniája

1964-ben a Porsche márkanév a motorversenyzés világában egyre nagyobb hírnévre tett szert, különösen a 550 Spyder és a 356 modellek révén. Azonban a 356-os modell komoly áttervezésen esett át, ami lehetőséget adott a vállalatnak arra, hogy bemutassa ikonikus sportautóját, a Porsche 911-et. Ez az új autó egy levegőhűtéses, hátsó motoros sportkocsi volt, amely egy különleges, hat hengeren alapuló "boxer" motorral büszkélkedett.

A 911-es modell tervezése során jelentős belső feszültségek keletkeztek. A karosszéria tervezésének irányítását Ferdinand Alexander Porsche (F. A. Porsche) vezette, aki Ferry Porsche legidősebb fia volt. F. A. Porsche új ötletekkel állt elő, amelyek ütköztek Erwin Komenda elképzeléseivel, aki addig a karosszéria tervezési osztály vezetője volt. Komenda nem engedélyezett változtatásokat eszközölt a tervekben, ami feszültséghez vezetett a csapaton belül. Ferry Porsche, felismerve fia kreativitását és elképzeléseit, úgy döntött, hogy F. A. Porsche rajzait átviszi a szomszédos vázgyártóhoz, Reuterhez. Ez a lépés kulcsszerepet játszott abban, hogy a 911-es végső dizájnja valósággá váljon. Később Reuter műhelyét megvásárolta a Porsche vállalat, és ez lett az úgynevezett Werk 2. Az idő múlásával Reuter üléstermelővé fejlődött, ma pedig Keiper-Recaro néven ismert.

A Porsche 911 formaterve nem csupán esztétikai szempontból figyelemre méltó; funkcionálisan is kiemelkedő teljesítményt nyújtott. Az autó aerodinamikai vonalai és az ikonikus hátsó motor elhelyezése hozzájárult ahhoz, hogy az autó nemcsak gyors legyen, hanem kiváló kezelhetőséggel is rendelkezzen. Az új "boxer" motor pedig biztosította azt az erőt és teljesítményt, amelyet a sportautók kedvelői elvártak. A 911-es dizájnja hamarosan világszerte népszerűvé vált, nemcsak a versenypályákon való teljesítményének köszönhetően, hanem annak is, hogy egy olyan életérzést közvetített, amely összekapcsolta az eleganciát és a sebességet.

A Porsche 911 története: A számok mögött

A Porsche dizájnereinek eredeti terve az volt, hogy a cég új modelljét 901-es néven vezetik be. Azonban hamarosan kiderült, hogy ez a név ütközött a Peugeot által levédett 'x0x' nomenklatúrával. A Peugeot több mint száz különböző modellt gyártott ezzel a számsorral, így a Porsche kénytelen volt módosítani az elnevezést. A megoldás végül egyszerű volt: az '0'-át egy '1'-re cserélték, így született meg a ma már világszerte ismert Porsche 911.

Bár az utcai modellek elnevezése vitatott volt, a versenyautók esetében a Porsche ragaszkodott a helyes számrendhez. Így születtek meg olyan ikonikus versenyautók, mint a 904, 906 és 908. Ezek az autók nemcsak technikai fejlődést hoztak magukkal, hanem segítettek megalapozni a Porsche hírnevét mint versenyautó-gyártót is.

A Porsche 911 azóta legendává vált. A modell rendkívüli sikereket ért el mind a versenypályákon, mind pedig a rallyk világában. Emellett az utcai értékesítései is figyelemre méltóak – sokan ezt tartják minden idők egyik legjobb sportautójának. Az évek során számos generáción ment keresztül, de alapvető mechanikai konfigurációja – hátsó motor elrendezés és hathengeres motor – változatlan maradt.

Az idő múlásával természetesen fejlődtek az igények is. A Porsche reagált erre azzal, hogy különböző változatokat kínált; például bemutatták a költséghatékonyabb 912-t, amelynek karosszériája ugyanaz maradt, de egy 356-ból származó négyhengeres motorral rendelkezett. Ez lehetőséget biztosított azok számára is, akik kedvelik a klasszikus stílust, de alacsonyabb áron szeretnének hozzájutni egy Porschéhoz.

A Porsche átalakulása: Családi vállalatból nyilvános részvénytársaság

1972-ben egy jelentős változás történt a vállalat jogi formájában, amely alapjaiban határozta meg a Porsche jövőjét. Az átmenet a Kommanditgesellschaft (KG), azaz a korlátolt felelősségű társaság formájából az Aktiengesellschaft (AG), vagyis nyilvános részvénytársaság formájába való áttérés nem csupán jogi lépés volt, hanem a vállalat stratégiájának és működésének átalakulását is magával hozta.

Ferry Porsche, a vállalat egyik alapítója és a család szellemi örököse, felismerte, hogy a cég mérete túlnőtte a "családi vállalkozás" kereteit. E felismerés hátterében egy másik autóipari óriás, Soichiro Honda, politikája állt, aki elkötelezte magát amellett, hogy a családtagok nem tölthetnek be vezető pozíciókat a cégnél. Ez az elgondolás nagy hatással volt Ferry Porsche-ra, aki rájött, hogy ahhoz, hogy a Porsche továbbra is innovatív és versenyképes maradhasson, szükség van külső szakemberek bevonására. Ezért hozta létre az új vezetőséget, amely tagjai között már külsős szakembereket is találhattunk. A felügyelőbizottság viszont javarészt családtagokból állt, ezzel biztosítva a családi hagyományok megtartását, miközben lehetővé tette a professzionális irányítást.

A 1972-es átalakulás nem csupán új struktúrákat eredményezett; jelentős személyi változásokkal is járt. Sok családtag, köztük F. A. Porsche és Ferdinand Piëch távozott a vállalat operatív tevékenységeiből. Ez a döntés fájó pillanatot jelentett a család számára, de egyúttal lehetőséget teremtett arra, hogy friss gondolkodásmódok és új ötletek áramoljanak be a cégvezetésbe. A távozások ellenére ez az új felállás hosszú távon kedvezően hatott az autómárka fejlődésére.

F. A. Porsche és Ferdinand Piëch: A Porsche öröksége és innovációja

Ferdinand Alexander Porsche 1972-ben megalapította a Porsche Design-t, amely azóta is híres az exkluzív napszemüvegeiről, óráiról, bútorairól és más luxuscikkjeiről. Az ő víziója nem csupán a funkcionalitásra összpontosított, hanem a formára és esztétikára is. A Porsche Design filozófiája az elegáns egyszerűségre épül, ami a márka minden termékében tükröződik. Az iparban szerzett tapasztalatait felhasználva F. A. Porsche olyan termékeket hozott létre, amelyek nemcsak gyönyörűek voltak, hanem praktikusak is. A Porsche Design sikere nemcsak a termékek minőségében rejlik, hanem abban is, hogy képesek voltak ötvözni az autósport izgalmát a mindennapi élet igényeivel. Az általuk tervezett napszemüvegek és órák gyakran viseltek azok által, akik értékelik a stílust és a teljesítményt – egy tökéletes kombinációt kínálva a luxus és funkcionalitás között.

Ferdinand Piëch szintén jelentős hatással volt a Porsche család örökségére. Mint mérnök és menedzser, felelős volt olyan ikonikus modellek mechanikai fejlesztéséért, mint a 911, 908 és 917. Ezek az autók nemcsak technikai újításokkal büszkélkedhetnek, hanem versenysportban elért sikereikkel is hozzájárultak a márka hírnevéhez. Piëch karrierje során különböző szerepeket töltött be az autóiparban; fejlesztett egy öthengeres dízelmotort a Mercedes-Benz számára, majd később az Audinál folytatta pályafutását. Itt nemcsak mérnökként dolgozott, hanem számos stratégiai döntést hozott meg, amelyek alapvetően formálták az Audi arculatát és pozícióját a piacon. Piëch végül elérte azt a rangot is, hogy a Volkswagen Csoport elnökévé nevezték ki. Vezetése alatt számos sikeres modellt vezettek be piacra, amelyek tovább erősítették a Volkswagen csoport piaci pozícióját világszerte.

Porsche AG: Történeti áttekintés

Ernst Fuhrmann vezetésével A Porsche AG története során számos figyelemre méltó vezető formálta a vállalat jövőjét, de talán egyikük sem volt olyan meghatározó, mint Ernst Fuhrmann. Az első vezérigazgató, aki a cég motorfejlesztési részlegén dolgozott, jelentős hatással volt a Porsche hírnevének és technológiai fejlődésének alakulására.

Fuhrmann nevéhez fűződik a híres Fuhrmann-motor kifejlesztése, amelyet a 356 Carrera modellekben és az 550 Spyderben használtak. Ez a motor négy fölötti vezérműtengellyel rendelkezett, szemben a Volkswagen származású sorozatmotorok központi vezérműtengelyével és tolórúdjaival. Az innovatív tervezés nemcsak teljesítményjavulást eredményezett, hanem hozzájárult a Porsche márka sportautók iránti elkötelezettségéhez is.

A 1970-es évek elején Fuhrmann merész tervet készített: a legendás 911-es modellt kívánta leváltani egy V8-as motorral felszerelt grand sportswagon, a 928 bemutatásával. A tervek azonban végül nem váltak valóra; ahogy ma is tudjuk, a 911-es nemcsak hogy túlélt minden kihívást, de világszerte ikonikussá vált. E döntés azt mutatta, hogy Fuhrmann jól értette az autósport iránti szenvedélyt és az autórajongók igényeit.

Ernst Fuhrmannt az 1980-as évek elején Peter W. Schutz követte, aki amerikai menedzserként érkezett, és büszkén vallotta magát a 911-es rajongójának. Schutz alatt a vállalat folytatta hagyományos értékeinek ápolását, miközben új projekteken is dolgozott. Később Arno Bohn vette át az irányítást, aki korábban a Nixdorf Computer AG menedzsere volt. Az ő vezetése alatt azonban súlyos hibák történtek, amelyek végül Bohn és Dr. Ulrich Bez fejlesztési igazgató elbocsátásához vezettek.

A Porsche és a Toyota együttműködése: Innováció és hatékonyság

Az 1990-es évek elején, amikor a vállalat komoly kihívásokkal nézett szembe, a Porsche stratégiai lépésként memorandumot írt alá a Toyotával, hogy tanulmányozza és alkalmazza a japán lean gyártási módszereket. Ez az együttműködés nemcsak a Porsche gyártási folyamatait forradalmasította, hanem hozzájárult ahhoz is, hogy a márka fenntarthatóbb és hatékonyabb legyen.

A lean gyártás filozófiája arra összpontosít, hogy minimálisra csökkentse a hulladékot és maximalizálja a termelési hatékonyságot. A Toyota tapasztalatait felhasználva a Porsche képes volt optimalizálni gyártási folyamatait, ami jelentős költségmegtakarítást és jobb minőségű termékeket eredményezett. Ezt az együttműködést követően 2004-ben már arról számoltak be, hogy a Toyota segíti a Porschet hibrid technológiák fejlesztésében is. Ez újabb bizonyítéka annak, hogy a két cég közötti partnerség nem csupán egy egyszeri alkalom volt, hanem egy hosszú távú együttműködés kezdete.

Wendelin Wiedeking: A változás motorja

Heinz Branitzki után Wendelin Wiedeking lett a Porsche vezérigazgatója 1993-ban. Wiedeking vezetése alatt nemcsak hogy megvédte a Porschét egy esetleges felvásárlástól, hanem sikeresen átalakította azt egy rendkívül hatékony és jövedelmező vállalattá. A gyártási hatékonyság növelésével és új modellek bevezetésével – mint például a 2002-ben piacra dobott Cayenne – Wiedeking új irányt adott a cégnek. A Cayenne bemutatása egy új gyártóüzem megnyitásával is járt Leipzigben, amely szinte fél évszázadon keresztül meghatározta a Porsche éves termelésének mennyiségét. Ezzel együtt 2004-ben elkezdődött a Carrera GT gyártása is, amely az addigi legdrágább Porsche modell volt – ára körülbelül 450 000 euró (440 000 dollár) volt.

Ferdinand Piëch szerepe

A Porsche történetének egyik kulcsfigurája Ferdinand Piëch, Ferdinand Porsche unokaöccse volt. Piëch 1993-tól 2002-ig vezette a Volkswagen Csoportot, majd 2002 óta az Volkswagen AG Felügyelő Bizottságának elnökeként tevékenykedik. Ő az egyik legnagyobb részvényese is a Porsche SE-nek, amely továbbra is aktívan részt vesz a vállalat irányításában.

A Porsche újra a csúcson: A 911-es modell története Észak-Amerikában

A 2000-es évek közepére a Boxster és a Cayenne modellek domináltak az észak-amerikai piacon. A 2006 közepén történt fordulat azonban újra megmutatta, hogy a klasszikus 911-es modell mennyire megkerülhetetlen szereplője a Porsche történetének.

2006 júniusában a Porsche 911-es modellje ismét elnyerte a legjobban eladott modell címét Észak-Amerikában, miután hosszú évekig a Boxster és később a Cayenne uralta a piacot. Ez az esemény nem csupán egy marketing siker volt, hanem a márka örökségének megerősítése is. A 911-es ikonikus dizájnja és teljesítménye továbbra is vonzza az autórajongókat, míg a Cayenne és Boxster ciklikusan váltogatták az első helyet. Érdekes módon Németországban, ahol a Porsche gyökerei találhatók, a 911-es modell folyamatosan túlszárnyalta a Boxster/Cayman és Cayenne eladásait.

2011 májusában izgalmas bejelentés érkezett: a Porsche Cars North America bejelentette, hogy $80-100 milliót kíván költeni új észak-amerikai központja kialakítására. Az új székhely Sandy Springsből Aerotropolisba költözik, amely egy modern vegyes használatú fejlesztés Atlanta repülőtere mellett. Az építészet terén elismert HOK tervezte az új központot, amely egy új irodaépületet és tesztpályát foglal magában. Az új létesítmény nemcsak modern munkakörnyezetet biztosít majd, hanem lehetőséget ad arra is, hogy az autók tesztelése során valós körülmények között mérjék fel teljesítményüket. Ez jelentős előrelépést jelenthet mind a kutatás-fejlesztésben, mind pedig az ügyfélszolgálat javításában. 

A Porsche újdonságai: Az autókölcsönzés és a tőzsdei bevezetés

Az autógyártó nemcsak a klasszikus értelemben vett autóeladásban jeleskedik, hanem új megoldásokat is keres a modern autóhasználati igények kielégítésére. A 2017 októberében bejelentett Porsche Passport program például új dimenziót nyitott az autószolgáltatások terén, míg a közelmúltban végrehajtott tőzsdei bevezetési tervei tovább növelhetik a márka népszerűségét és pénzügyi stabilitását.

A Porsche Passport egy olyan előfizetéses szolgáltatás, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy különböző Porsche modellekhez jussanak hozzá anélkül, hogy meg kellene vásárolniuk vagy lízingelniük kellene őket. Ez az innovatív megoldás 2017 októberében indult Atlanta városában, és azóta számos nagyvárosban elérhetővé vált az Egyesült Államokban. Az előfizetés lehetősége különösen vonzóvá vált azok számára, akik szeretnék élvezni a Porsche vezetési élményét anélkül, hogy hosszú távú elköteleződést vállalnának. A program keretében a felhasználók különféle sportautók és SUV-k közül választhatnak, így rugalmasan alkalmazkodhatnak az életstílusukhoz vagy éppen aktuális igényeikhez. A Porsche Passport nem csupán kényelmet kínál; egy új életstílust is teremt, amely összeköti az autószenvedélyt és a modern technológiát.

A világjárvány komoly kihívások elé állította az autóipart is. 2020 márciusában a Porsche kénytelen volt felfüggeszteni európai gyártását két hétre. E lépés célja az volt, hogy reagáljanak a koronavírus által okozott fertőzés terjedésének gyorsulására és az azt követő hatósági intézkedésekre. Ez idő alatt sok autógyártónak kellett alkalmazkodnia az új piaci körülményekhez, miközben megpróbálták fenntartani a márkájuk iránti keresletet. A Porsche azonban nem csak túlélte ezt az időszakot, hanem innovatív megoldásokkal erősítette meg pozícióját. Az előfizetéses modell népszerűsége nőtt, hiszen sokan kerestek alternatívát a hagyományos autótulajdonlás helyett.

Tőzsdei bevezetés: Egy új fejezet

2022 augusztusában a Bloomberg News arról számolt be, hogy a Porsche készül tőzsdére lépni, és érdeklődést mutatott IPO-jának (nyilvános részvénykibocsátás) iránt egy 60-85 milliárd dollár közötti értékelés keretein belül. A várakozások szerint szeptemberben listázták Frankfurt tőzsdéjén. Ez nemcsak a cég pénzügyi helyzetét erősíti meg, hanem új lehetőségeket nyit meg számára globális szinten. A tőzsdére lépés lehetőséget biztosít arra is, hogy a Porsche további fejlesztéseket valósítson meg technológiai innovációk terén és bővítse termékportfólióját. Ez újabb bizonyítéka annak, hogy a vállalat folyamatosan keresi azokat az utakat, amelyek révén még inkább megfelelhet ügyfelei elvárásainak.

A Volkswagen és a Porsche kapcsolata: Egy történelmi együttműködés

A Volkswagen (VW) és a Porsche közötti kapcsolat hosszú és bonyolult múltra tekint vissza, amely a német autóipar fejlődésének egyik kulcseleme. Mivel Ferdinand Porsche tervezte az első Volkswagen Beetle-t, nem meglepő, hogy a két vállalat között szoros együttműködés alakult ki az évtizedek során.

Az 1969-es év mérföldkőnek számít a VW és a Porsche történetében, mivel ekkor debütált a VW-Porsche 914. Ez a modell az autóipar innovációjának szellemében született meg, mely nemcsak esztétikai, hanem technikai szempontból is figyelemre méltó volt. A 914-6 változatban Porsche motorral szerelték fel, míg a hagyományos 914 Volkswagen motorral működött. Ez a kombináció lehetővé tette, hogy mindkét márka előnyöket kovácsoljon egymás erősségeiből.

A Volkswagen és a Porsche közötti együttműködés nem állt meg a 914-nél. 1976-ban megjelent a Porsche 912E, amely kizárólag az Egyesült Államok piacára készült. Emellett bemutatkozott a Porsche 924 is, amely számos Audi alkatrészt használt fel. Érdekes módon ezt a modellt az Audi Neckarsulm gyárában gyártották le, amely korábban az NSU gyár volt. Ez még inkább alátámasztja azt az elképzelést, hogy a két vállalat közötti kapcsolatok túlmutatnak csupán egy-egy modell létrehozásán.

A kapcsolat folytatódott az új évezredben is, amikor 2002-ben bemutatkozott a Porsche Cayenne. Ez a modell nemcsak lenyűgöző teljesítménye miatt vált népszerűvé , hanem azért is, mert közös platformot oszt meg a Volkswagen Touareggel és az Audi Q7-tel. Az ilyen típusú együttműködések lehetővé teszik, hogy mindhárom márka élvonalbeli technológiákat alkalmazzon anélkül, hogy minden egyes új modell kifejlesztése költséges lenne.

A Porsche átalakítása: Változások és jövőképek

A közelmúlt átalakulásai, különösen a Porsche SE és a Volkswagen AG közötti fúzió, új kihívások elé állították a céget, és megnyitották az utat egy integrált autóipari csoport létrehozása előtt.

2007 júniusában, amikor a Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG átnevezésre került Porsche SE néven, elindult egy új fejezet a vállalat életében. A Porsche SE mint holdingtársaság jött létre, amely a családok részesedését képviseli a Porsche Zwischenholding GmbH-ban (50,1%) és a Volkswagen AG-ban (50,7%). Ezzel párhuzamosan megalakult az új Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, amely kizárólag az autógyártással foglalkozik.

2009 augusztusában történelmi megállapodás született a Porsche SE és a Volkswagen AG között, amelynek célja az volt, hogy 2011-re összevonják az autógyártási tevékenységeket. Ennek keretében kialakult egy "Integrált Autóipari Csoport", amely lehetővé tette, hogy mindkét cég erőforrásait egyesítsék és együtt dolgozzanak a jövő innovációin. Ez a fúzió nemcsak technikai szempontból volt jelentős, hanem stratégiai előnyöket is hozott mindkét fél számára. A Volkswagen AG menedzsmentje így 50,76%-os részesedést kapott a Porsche SE-ben anélkül, hogy elvesztette volna irányító szerepét.

A 2015 végén elért 52,2%-os kontroll érdekeltség a Volkswagen AG-ban már világosan mutatta, hogy a Porsche SE fő befektetései közé tartozik. Ezáltal nemcsak az autók gyártásának hatékonysága nőtt meg, hanem új márkák és cégek is kerültek az irányításuk alá: Audi, Bentley, Bugatti és Lamborghini csak néhány példa arra a sokszínűségre, amelyet ez az együttműködés hozott magával. A középpontban természetesen továbbra is ott állnak azok az ikonikus sportautók, amelyek miatt a Porsche nevet világszerte ismerik. Az átalakulás azonban lehetőséget teremtett arra is, hogy új technológiák és fenntartható megoldások kerüljenek előtérbe.

A vállalat szoros kapcsolatban áll más mérnöki cégekkel is: 29%-os részesedéssel bír a Bertrandt AG-ban, amely mérnöki és tervezési tanácsadással foglalkozik. Ezen kívül 81,8%-os részesedéssel rendelkezik a Mieschke Hofmann und Partner cégnél is. Ezek az együttműködések lehetővé teszik számukra, hogy élvonalbeli technológiákat alkalmazzanak és fejlesszenek ki.

A Porsche nemcsak hagyományos sportautókat gyárt; aktívan részt vesz az elektromobilitás fejlődésében is. 2018-ban 10%-os kisebbségi részesedést vásároltak a horvát Rimac Automobili vállalatban, amely elektromos sportautók fejlesztésével foglalkozik. Ez a partnerség lehetőséget ad arra, hogy a Porsche továbbra is innovatív megoldásokkal lépjen be az elektromos autók piacára. A fenntarthatóság iránti elkötelezettségük nemcsak az elektromos modellekre korlátozódik; számos kezdeményezést indítottak annak érdekében, hogy csökkentsék környezeti lábnyomukat. A gyártási folyamatok optimalizálása és újrahasznosítási programok bevezetése mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a Porsche ne csak egy ikonikus autómárka legyen, hanem egy felelős iparági szereplő is.

A Porsche IPO: Volkswagen AG stratégiája és piaci hatásai

A Volkswagen AG 2022 februárjában bejelentette, hogy megvizsgálja a Porsche AG lehetséges tőzsdére lépésének megvalósíthatóságát. Ez a lépés nemcsak a vállalat jövőbeli stratégiájára, hanem a globális autóipari piacon is jelentős hatással bír. A Porsche IPO-ja izgalmas lehetőségeket rejt magában, amelyeket érdemes alaposabban megvizsgálni.

Az IPO, azaz az első nyilvános részvénykibocsátás egy olyan folyamat, amely során egy magánvállalat nyilvánosan is értékesíti részvényeit. A Volkswagen AG esetében a Porsche AG részvényei két kategóriába vannak sorolva: 50% nem szavazati joggal rendelkező preferencia részvény és 50% rendes részvény. A Volkswagen AG a rendes részvények 75%-át megtartja, míg a Porsche SE 25%-át megszerzi. Ezen kívül a preferencia részvényekből is 75%-ot megtart a Volkswagen, így összességében a vállalat irányítása stabil marad. A tőzsdei bevezetés során a Volkswagen AG 12,5%-ot értékesít majd preferencia részvényekből, amelynek egy része már el is kelt: a Katar Befektetési Hatóság (Qatar Investment Authority) elkötelezte magát, hogy 4,99%-ot vásárol. Ez azt jelenti, hogy további 20,01%-os részesedés kerülhet más befektetők birtokába.

A Porsche IPO-ja óriási érdeklődést generált. Az elsődleges kibocsátás során 113,875 ezer részvényt értékesítettek a maximális árfolyamon – 82,5 eurón. Ezzel a Porsche AG piaci értéke körülbelül 75 milliárd euróra rúgott. Az IPO első óráiban a Frankfurt tőzsdén a részvény árfolyama máris 84 euróra emelkedett, ami megerősíti az érdeklődést és a befektetők bizalmát. Ez az eredmény nemcsak a Porsche számára kedvező, hanem általában véve a Volkswagen AG számára is pozitív üzenetet hordoz: mutatja, hogy van kereslet prémium autómárkák iránt még egy globálisan kihívásokkal teli gazdasági környezetben is.

A Porsche IPO-ja lehetőséget teremt arra is, hogy a Volkswagen AG diverzifikálja finanszírozását és erősítse piaci pozícióját. A nyilvános forrásbevonás révén újabb tőkét vonhat be innovációs és fejlesztési projektekhez. Továbbá ez segíthet abban is, hogy jobban reagáljanak az autóipar átalakulásaira – például az elektromos járművek irányába történő elmozdulásra.

Az ausztrál eFuel működésének jövője: A HIF Tasmania üzem

Az energiaipar világszerte átalakuláson megy keresztül, és Ausztrália sem kivétel. A megújuló energiaforrások, az elektromos járművek és a fenntartható üzemanyagok iránti kereslet növekedésével a technológiai innovációk kulcsszerepet játszanak a környezetbarát jövő kialakításában. Az egyik legizgalmasabb fejlesztés a Porsche Australia által bejelentett eFuel gyártó üzem, amely 2026-ban nyitja meg kapuit Tasmaniában. A Highly Innovative Fuels (HIF) Tasmania szénsemleges eFuel üzem elsőként valósul meg Ausztráliában, és új fejezetet nyithat az ország energiaellátásában.

Az eFuel, vagyis az elektromos üzemanyag, egy olyan innovatív megoldás, amely lehetővé teszi a fosszilis tüzelőanyagok helyettesítését a közlekedésben és más iparágakban. Az eFuel előállítása során szén-dioxidot vonnak ki a légkörből, amelyet aztán vízgőzzel kombinálnak, hogy szénhidrogéneket állítsanak elő. Ez a folyamat nemcsak csökkenti a károsanyag-kibocsátást, hanem hozzájárul a szén-dioxid-semleges jövőhöz is. A HIF Tasmania üzem célja, hogy fenntartható módon előállított üzemanyagot kínáljon, amely segít csökkenteni az autók és más közlekedési eszközök karbonlábnyomát.

A HIF Tasmania üzem tervezése és építése már elkezdődött, és várhatóan 2026-ra készül el. Az üzem az első lépés egy olyan nagyobb projekt irányába, amely Ausztrália energiafüggetlenségét szolgálja. A Porsche Australia számára kiemelten fontos ez a kezdeményezés, hiszen az autógyártó vállalat célja nemcsak a prémium járművek gyártása, hanem azok környezeti lábnyomának csökkentése is. A tervezett létesítmény nemcsak helyi munkahelyeket teremt majd, hanem erősíti Tasmanian gazdaságát is. Az eFuel technológia bevezetése révén lehetőség nyílik új üzleti modellek kidolgozására és az ipari együttműködések erősítésére.

A Porsche gyártási helyszínei és eladásai

A Porsche már régóta jelen van a globális autóiparban, de az utóbbi években különösen látványos fejlődésen ment keresztül. 2011 óta a Zuffenhausen-i gyár területe több mint megduplázódott, 284,000 m²-ről 614,000 m²-re nőtt. Ez a növekedés a korábbi Layher, Deltona és Daimler helyszínek megvásárlásának köszönhető. Az itt készülő ikonikus modellek, mint például a Cayenne és Panamera Leipzigben készülnek, míg a Boxster és Cayman gyártását 1997-től 2011-ig Valmet Automotive Finnországban végezte. 2012 óta azonban ezek a modellek is visszatértek Németországba.

A Porsche nemcsak az autógyártás terén jeleskedik, hanem pénzügyi teljesítményével is kiemelkedik. 2015-ben összesen 218,983 autót adtak el, amelyek közül 28,953 (13.22%) hazai német értékesítésből származott, míg 190,030 (86.78%) külföldön talált gazdára. Ezen kívül a vállalat büszkén állítja magáról, hogy az egyetlen autógyártóként rendelkezik a legmagasabb nyereséggel járművenként világszerte. A Porsche iránti kereslet folyamatosan növekszik: például 2023 első felében Észak-Amerika képviselte a legnagyobb részesedést az eladásokból (29.5%), követve Kínát (23.6%) és Európát (21.7%). Az elmúlt évek során Porschék több mint egymillió példányát készítették el – ennek ünneplésére 2017 májusában legyártották az egymilliomodik 911-es modellt is.

A közelmúltban bejelentették, hogy a Porsche új gyártóüzemet létesít Malajziában – ez lesz az első üzem Európán kívül. A helyi összeszerelést a Sime Darby végezheti majd, amely már évtizede hivatalos forgalmazója a Porsche-nak Malajziában.

A Porsche jövője: A hibrid és elektromos modellek fejlődése

A közelmúltban a márka egy új irányba fordult: az elektromos és hibrid járművek világába. 2010 óta a Porsche számos hibrid modellt mutatott be, amelyek nemcsak teljesítményükkel, hanem környezetbarát megoldásaikkal is lenyűgöznek.

2010-ben a Porsche bemutatta a Cayenne S Hybridet, amely egy új korszak kezdetét jelentette a márka számára. Ez volt az első hibrid SUV a piacon, amely lehetővé tette a vezetők számára, hogy élvezzék a Porsche ikonikus teljesítményét anélkül, hogy kompromisszumot kellett volna kötniük a környezeti hatásokkal kapcsolatban.

Ezt követően 2013 októberében megérkezett az Egyesült Államokba a Panamera S E-Hybrid, amely az első plug-in hibridként jelent meg a prémium szegmensben. A hibrid technológiák iránti elkötelezettség tovább növekedett, amikor 2014-ben bemutatták a Porsche 918 sportkocsit. Ez a modell nemcsak hogy lenyűgöző sebességet kínál, hanem egy innovatív hibrid rendszert is tartalmaz, amely lehetővé teszi az autó számára, hogy elektromosan is közlekedjen.

A Porsche nem állt meg csupán a hibrid modelleknél; 2017-re már dolgoztak egy teljesen elektromos járművön is. A Mission E projekt keretein belül kifejlesztett Taycan néven ismert autó 2020-ra vált elérhetővé. A Taycan nemcsak hogy kiemelkedő teljesítményt nyújt, hanem gyors töltési lehetőségeivel is lenyűgözi az autósokat. A 350 kW-os, 800V-os töltőállomások segítségével mindössze 15 perc alatt 80%-ra tölthetjük fel az akkumulátort.

A Porsche további lépéseket tett az elektromos járművek infrastruktúrájának fejlesztésére is. Az első olyan töltőállomásokat telepítették 2017-ben, amelyek nemcsak saját autóikat képesek gyorsan tölteni, hanem más gyártók elektromos járműveivel is kompatibilisek lesznek. Ezáltal a Porsche nemcsak saját autóihoz biztosít modern megoldásokat, hanem hozzájárul az elektromos mobilitás általános elterjedéséhez.

Az elektromos kerékpárok új korszaka: A Porsche innovációi

Az elektromos kerékpárok (eBike-ok) világa az utóbbi években hatalmas fejlődésen ment keresztül, és a prémium autógyártók is felfedezték ezt a trendet. A Porsche 2021-ben bemutatta elektromos hegyi kerékpárját, amely a Rotwilde céggel közösen készült. Ez az innovatív jármű nemcsak a sportos kerékpározás élményét hozza el, hanem egy sor olyan technológiai újítást is, amely új dimenziókat nyit a kerékpározásban.

A Porsche által kifejlesztett elektromos hegyi kerékpár kiemelkedik integrált cockpit-jával, amelyet a Magura GmbH tervezett. Ez a funkció lehetővé teszi, hogy a kerékpárosok könnyedén hozzáférjenek minden szükséges információhoz és vezérlőelemhez, miközben élvezik az erdei ösvényeken való kalandozást. Az eBike szívét a Shimano által tervezett hajtómű és elektronikus váltórendszer alkotja, amely precíz és megbízható teljesítményt biztosít. Az elektromos hegyi kerékpár nemcsak technikai szempontból lenyűgöző, hanem esztétikailag is vonzó. A Porsche híres dizájnfilozófiáját tükrözve modern és sportos megjelenése minden kerékpáros figyelmét felkelti. Az integrált megoldások nemcsak a funkcionalitást növelik, hanem a stílust is.

A Porsche ambíciói nem álltak meg az eBike bemutatásánál. 2022-ben teljes mértékben megvásárolta a Fazua-t, amely motor- és akkumulátorfejlesztésre specializálódott. Ez az akvizíció lehetővé tette számukra, hogy még inkább saját kezükbe vegyék az eBike-technológia fejlesztését, biztosítva ezzel a magas szintű minőséget és teljesítményt. 2023-ban pedig tovább bővítették portfóliójukat a Greyp Bikes felvásárlásával, amely a Rimac Automobili testvérvállalata. A Greyp Bikes átalakítása Porsche eBike Performance GmbH-ra új lehetőségeket nyitott meg a prémium elektromos kerékpárok piacán. Ezzel nemcsak innovatív termékeiket erősítették meg, hanem egy új márkát is létrehoztak, amely összekapcsolja a sportteljesítményt és a luxust.

Porsche: 19 győzelem a 24 órás Le Mans-on

A motorsport világában a Porsche neve szinte egybeforrt a győzelmekkel és a teljesítménnyel. A Porsche, mint a világ legnagyobb versenyautó gyártója, büszkélkedhet egy lenyűgöző rekorddal: 19 alkalommal nyerte meg az ikonikus 24 órás Le Mans versenyt.

A 24 órás Le Mans egyike a legrangosabb és legnehezebb autóversenyeknek, amely minden évben több ezer rajongót vonz. A verseny nem csupán az autók sebességéről szól, hanem a megbízhatóságról, a stratégiáról és a csapatmunka fontosságáról is. A Porsche számára ez az esemény nem csupán egy kihívás, hanem egy lehetőség is arra, hogy bizonyítsa mérnöki zsenialitását és autói teljesítményét. A Porsche első győzelmét 1970-ben aratta, és azóta folyamatosan bővíti győzelmeinek számát. Az olyan legendás modellek, mint a 917, 956 és 919 Hybrid mind hozzájárultak ahhoz, hogy a Porsche neve örökre beíródjon a motorsport történelem könyvébe.

Tartalomhoz tartozó címkék: Porsche autógyártó