Bugatti autógyártó

Bugatti autógyártó

Bugatti: A luxus és teljesítmény szimbóluma

A Bugatti autógyártó neve az autóipar elitjéhez tartozik. Az elképesztő teljesítménye és egyedi designja révén a Bugatti nem csupán egy autó, hanem egy életstílus szimbóluma. Ebben a cikkben felfedezzük a Bugatti történelmét, technológiai újításait, valamint azt, hogy miért vált a világ egyik legismertebb luxusautó-márkájává.

Alapítva: 1909

Megszűnt: 1963

1998-ben a márkát megvásárolta a Volkswagen AG.

A Bugatti egy francia sportautógyártó vállalat. A 20. század első felében körülbelül 8000 járművet állítottak elő, szinte kivétel nélkül a legprecízebb kézi munkával, manufakturális keretek között. Az eredeti cég a második világháború idején bukott meg sok más akkori luxusmárkához hasonlóan. Ettore Bugatti fiának, Jeannak a halála is szerepet játszott ebben. A vállalat pénzügyi nehézségekkel küszködött, utolsó modelljét az 1950-es években mutatta be, majd az 1960-as években repülőgépalkatrész-gyártó részlegéért vásárolták fel.

A valaha patinás, különleges és nagy teljesítményű gépkocsikat előállító vállalat ma a Volkswagen Csoport egyik elitmárkája.

A cégalapító, Ettore Bugatti 1881-ben született Milánóban. A műszaki tudományok iránti fogékonysága már tizenéves korában nyilvánvalóvá vált, 1909-ben már saját vállalatot alapított Molsheim városában, ami abban az időben Németországhoz tartozott. A korai modellek kicsi, egyszerűen kezelhető járművek voltak, 800-1300 cm³ lökettérfogattal. Az első világháború alatt Bugatti kénytelen volt felhagyni az autógyártással, Franciaországban tervezett repülőgépmotorokat, csak 1920-ban tért vissza Molsheimbe, ám akkorra a város már francia fennhatóság alatt állt.

1920-ban, a Milánói Autókiállításon már szerepel a vállalat, az 1920-as évek közepére pedig állandósul egy évi 100-150 darabos termelés, ami megteremti a lehetőséget Ettore számára, hogy új modelleket tervezzen és gyártson. Hírnevet mégis a versenypályákon szerez: a 35-ös típus, illetve különböző változatai az 1920-as években szinte csak dobogós helyezéseket értek el a Grand Prix versenyeken.

1926-ban egy óriási, soros, nyolchengeres, eredetileg repülőgépek számára készült 14 700 cm³-es motort építenek egy csaknem 5 méteres alvázra. Ez lett az első 41-es típus (más néven: La Royale). Háromfokozatú váltót szereltek rá, 200 lóerős teljesítményét a hátsó kereken át vitte az útra. Karosszériájának precíz kialakítása, utasterének fényűző kényelme vetélkedett az etalonnak számító korabeli Rolls-Royce, Packard vagy Duesenberg autókkal. A legyártott járművek pontos darabszámáról nincsenek pontos információk, valószínűleg hat darab készült el a 41-es szériából.

A gazdasági világválság igencsak megviselte a luxusautókat előállító vállalatokat, így a Bugattit is. Kénytelenek voltak kisebb, egyszerűbb, vagyis olcsóbb modelleket gyártani. Ennek az érának a terméke a 40-es modell. Szerencsére az autó kitűnő mechanikáján nem spóroltak, a 40-es népszerű is lett: 800 darabot adtak el belőle.

Az 1934-ben bemutatott 57-es modell már Ettore és idősebb fia, Jean Bugatti közös munkája. A kettős vezérműtengelyes 3200 cm³-es, nyolchengeres motort és a karosszériát is Jean Bugatti tervezte. A típus sikerét a számtalan versenygyőzelem mellett a híres Le Mans-i 24 órás diadal is bizonyítja. Az egyik pilóta Pierre Veyron volt, az ő tiszteletére nevezik a 2005-ben gyártott típust Bugatti Veyronnak.

1939. augusztus 11-én Jean Bugatti egy 57-es típus tesztelése közben halálos balesetet szenvedett Molsheim közelében. Ezt a veszteséget, illetve a második világháború pusztításait a vállalat nem tudta kiheverni, az autógyártást leállították. 1947. augusztus 21-én Ettore Bugatti meghalt, fiatalabb fia, Roland egyedül képtelen volt talpra állítani a romokban heverő gyárat. A céget 1963-ban eladták a Hispano-Suizának, majd teljesen eltűntek az autógyártók közül, folytatva a repülőgépalkatrészgyártást. A Snecma nevű francia cég 1968-ban szerezte meg először a Bugattit, majd később a Messier nevű vállalatot is. A két vállalat Messier-Bugatti néven 1977-ben fuzionált.

Romano Artioli olasz vállalkozó szerezte meg a Bugatti védjegyet 1987-ben, és megalapította a Bugatti Automobili SpA nevű céget. Az új cég egy Giampaolo Benedini által tervezett gyárat épített a Modena mellett lévő Campogallianóban.

1989-re Paolo Stanzani és Marcello Gandini, a Lamborghini Miura és Countach híres tervezői bemutatták a Bugatti újjáéledését megalapozó modell terveit. Az első befejezett, a valaha készült technikailag legfejlettebb modellként hirdetett modellt Bugatti EB110 GT-nek nevezték.

Az 1990-években néhány olasz, illetve maláj befektető látott fantáziát a márka újraélesztésében, így készült el az EB-110, és az EB-112. 1998-ban a márkát megvásárolta a Volkswagen AG és néhány tanulmánymodell kiállítása után 2005-ben megkezdték a Pierre Veyron után elnevezett új szupersportkocsi gyártását. 2009-ben bemutatkozott a kabrió verzió GrandSport néven.

Bugatti Chiron arany-fekete

Bugatti Chiron bordó-fekete

Bugatti Chiron Super Sport 300+ (MiniGT 374)

Bugatti Centodieci (MiniGT 586)

Tartalomhoz tartozó címkék: Bugatti Bugatti Centodieci autó

Kapcsolódó termékek

Bugatti Chiron bordó-fekete 1:24 Welly

nyitható ajtók és motorháztető

1:24 méretarányos

modellautó, játékautó

gyártó: Welly

Kívánságlistára teszem
8.990 Ft

Bugatti Chiron Super Sport 300+ (MiniGT 374) fekete

1:64 méretarányos

modellautó

gyártó: TrueScale Miniatures (TSM)

gyűjtőknek és 14 év felett

Kívánságlistára teszem
6.990 Ft

Bugatti Centodieci (MiniGT 586) kék

1:64 méretarányos

modellautó

gyártó: TrueScale Miniatures (TSM)

gyűjtőknek és 14 év felett

Kívánságlistára teszem
6.990 Ft