Azóta már hat generáción keresztül uralja az utakat és a pályákat:
1. GENERÁCIÓ – E30 M3 (1986–1991)
“Az utcára szökött versenygép”
-
Motor: 2.3L, 4 hengeres (S14)
-
Teljesítmény: 200–238 LE (Evo és Sport Evolution változatoknál)
-
0–100 km/h: kb. 6,7 másodperc
-
Különlegesség: Az egyetlen M3, amit kifejezetten versenycélokra homologizáltak.
Az E30 M3 nem csak az M3 sorozat ősatyja, hanem egyike a világ legismertebb túraautóinak. A DTM versenysorozatra készült, és annyira jól sikerült, hogy az utcára is kiadták. A kiszélesített sárvédők, hátsó szárny és brutális hang olyan hatást keltettek, mintha egy versenyautót szabadon engedtek volna az autópályán. A kormányzás pengeéles, a futómű versenypályára hangolt, az élmény: őrült jó.
Fun fact: A Sport Evolution modellből mindössze 600 darab készült – ha van egy a birtokodban, az több, mint autó: ez egy négykerekű relikvia, amit a bajor istenek csak a legfanatikusabbaknak küldtek le az égből.
2. GENERÁCIÓ – E36 M3 (1992–1999)
“A kifinomult harcos”
-
Motor: 3.0L és később 3.2L, 6 hengeres (S50)
-
Teljesítmény: 286–321 LE
-
0–100 km/h: 5,4–5,5 másodperc
Az E36 már sokkal inkább a modern sportautó képét hozta. Itt már nem egy harcias, rángatózó gépet kapsz, hanem egy olyan M3-at, ami mindennapi használatra is tökéletes – miközben egy kanyarban elporolja a konkurenciát.
Ez volt az első M3, amit limuzin karosszériával is lehetett kérni – hogy apa is gyorsan érjen az óvodába. A futómű kifinomultabb lett, a beltér igényesebb, de az M-es motor még mindig üvölt, ha kell.
Fun fact: Európában 6 sebességes kézi váltót kaptunk, míg Amerikában “csak” 240 lóerős változatot – emiatt az európai E36 M3 sokkal keresettebb.
3. GENERÁCIÓ – E46 M3 (2000–2006)
“A tökéletes arányok mesterműve”
-
Motor: 3.2L, 6 hengeres (S54)
-
Teljesítmény: 343 LE
-
0–100 km/h: 5,1 másodperc
Ez a generáció az, amiről sokan azt mondják: „ez az igazi M3”. Tökéletes egyensúly a teljesítmény, a kényelem és a nyers élvezet között. A motor valósággal énekel a magas fordulaton, a futómű pengeéles, az autó pedig úgy fordul, mint egy táncos.
És akkor még nem beszéltünk a CSL változatról! A Carbon Sport Lightweight verzióból csak 1383 darab készült, és egy mítosz lett. A karbonszálas tető, a versenyülések, a 110 kiló mínusz – minden a tökéletes élményre lett kihegyezve.
Fun fact: A CSL-ben nem volt rádió. Ha zenét akartál, hallgattad a kipufogót.
4. GENERÁCIÓ – E90/E92/E93 M3 (2007–2013)
“A V8-as operaház”
Na ez volt az az M3, amivel a BMW először szakított a sorhatos motorral – és egy magasan pörgő, versenytechnikás V8-at rakott a motortérbe. Ez az autó 4000-es fordulat alatt szinte aludt, de 8000 fölött úgy üvöltött, mint egy Forma-1-es gép. Ráadásul elérhető volt kupé, limuzin és kabrió változatban is.
A vezethetősége szenzációs volt, az elektronika segített, de nem vett el a játékból. A 7 fokozatú DCT váltó pedig igazi technikai csoda volt a maga idejében.
Fun fact: A motor 8400-as fordulatszámig pörgött. Ennek hallatán még a Lamborghini is meggondolta volna, hogy versenyezzen-e vele.
5. GENERÁCIÓ – F80 M3 (2014–2018)
“Turbós erőgép, digitális pöröly”
-
Motor: 3.0L, soros 6 henger, TwinTurbo (S55)
-
Teljesítmény: 431–450 LE
-
0–100 km/h: 4,1–4,0 másodperc
Visszatért a sorhatos motor, de most már két turbóval. Az F80 már nem volt annyira "nyers", mint az elődei, viszont brutálisan gyors lett. A nyomaték már alacsony fordulaton is szétszaggatja az aszfaltot, és a DCT váltó olyan gyors, hogy még gondolkodni sincs időd.
Ez a generáció lett a leginkább megosztó: sokan hiányolták a régi idők mechanikus élményét, de mások odáig voltak az elektronikus differenciálzár, aktív futómű és üzemmód-váltók miatt.
Fun fact: A Competition változat már 450 lóerőt tudott. Vagyis: még az is gyorsabb lett, aki csak nézte.
6. GENERÁCIÓ – G80 M3 (2020–napjainkig)
“A digitális izomautó – a jövő már a garázsban van”
-
Motor: 3.0L, I6 TwinTurbo (S58)
-
Teljesítmény: 480–510 LE (Competition)
-
0–100 km/h: 3,9–4,2 másodperc
Ez az az M3, amit vagy imádsz, vagy utálsz – de senkit sem hagy hidegen. Az óriási hűtőrács miatt kapott hideget-meleget, de amint valaki beült és rátaposott a gázpedálra, egy pillanat alatt elfelejtette a kritikusok összes mondatát.
Elérhető xDrive összkerékhajtással, kézi váltóval (!), és olyan vezetéstámogató rendszerekkel, hogy akár egy okosotthon is irigykedhetne.
Fun fact: A G80 M3-ból készült Touring (kombi) is – ez az első kombi M3 a történelemben! Egy családi kombi, ami 3,6 másodperc alatt van százon. Fater, meg vagy bolondulva?!
Hírességek, akiknek az M3 a titkos szerelem
A BMW M3 nemcsak az autórajongók kedvence – a sztárok is odáig vannak érte. Mutatunk pár hírességet, akik valamilyen M3-ast rejtegetnek a garázsukban (vagy épp széttépték a Nürburgringen):
-
Paul Walker (Halálos Iramban) – E30 és E36 M3 is volt a kollekciójában.
-
Jay Leno – Egy ritka E30 M3 Sport Evolution pihen a gyűjteményében.
-
Justin Timberlake – Egyik interjúban bevallotta, hogy az E46 M3 volt az első igazi álomautója.
-
Chris Harris (Top Gear) – Szerinte az M3 minden generációja “a valaha volt legélvezetesebb autók között van”.
-
Michael Fassbender – A színész egy G80 M3 Competitionnal jár versenypályára.
Egy kis humor is jöhet?
Persze, hogy jöhet! Mert az M3 nemcsak komoly autó, de komolyan szórakoztató is:
Miért ne menj randira olyasvalakivel, akinek nincs M3-a?
Mert nem ért a sebesség nyelvén.
Mi az M3 tulaj jeligéje?
“Nem drifteltem, csak túl nagy mosollyal kanyarodtam.”
Mi a különbség egy pszichológus és egy M3 között?
Az M3 egy pillanat alatt megoldja a lelki gondjaidat.
Legendás pillanatok a történelemből
-
1987: Roberto Ravaglia megnyeri a DTM-et az E30 M3-mal – és ezzel elindul a legenda.
-
1992: Az E36 már 286 lóerővel büntet – és az M3 először elérhető széria limuzinként is.
-
2001: E46 M3 CSL – a világ egyik legkeresettebb utcai versenygépe, ami olyan könnyű, hogy még a súlytalanság is súlyosnak tűnik mellette.
-
2007: Az E92 M3 V8-asa szimfóniaként üvölt – és minden garázsban kívánatos dísz lesz.
-
2020: G80 – vitatott hűtőrács, de lehengerlő teljesítmény. A gyűlölködők csak addig beszélnek, amíg be nem ülnek.
És most figyelj – Ezt Te is hazaviheted!
Nincs szükség több millió forintra ahhoz, hogy az M3 érzést otthon is megéld. Webáruházunkban megtalálod a méretarányos BMW M3 modelleket, amik olyan részletesek, hogy ha elég közelről nézed, szinte hallani fogod a motorhangot.
Miért imádják mindenhol?
-
Mert valódi autóélményt nyújt – akár utcán, akár vitrinen belül.
-
Mert időtlen forma és örök érték.
-
Mert egy M3-as mindig történelmet ír – még akkor is, ha csak modellben van meg.
-
És mert... hát ez egy BMW M3, haver. Ennél többet nem kell mondani.
Oszd meg, ha Te is imádod!
Ez a cikk nemcsak rólad szól, hanem mindenkiről, aki hisz abban, hogy egy autó több lehet, mint közlekedési eszköz. A BMW M3 egy élmény, egy korszak, egy állapot.
Oszd meg, hivatkozz rá, használd a blogodban – de főleg: éld át!
És nézz körül webáruházunkban, mert lehet, hogy pont az álom-M3-od vár rád – csak épp 1:24-es méretben.
Nagy márkák, apró részletek – blogunkban bemutatjuk az autógyártókat és a modellautó-készítőket is!
Bburago:
BMW M3 (E30) (1988) fehér
BMW M3 (E30) (1988) fekete