Ez az autó nem azért született, hogy rekordokat döntsön, hanem hogy emlékeket gyártson. A Simca a garázsokban kezdte, aztán beköltözött a filmekbe, a fotóalbumokba, és végül a nosztalgiával teli gyűjtők szívébe. Most pedig modellautóként tér vissza, méghozzá olyan részletességgel és eleganciával, hogy ha egyszer meglátod a vitrinedben, már nem is akarod levenni róla a szemed. Mert mit jelent egy Simca modellautó? Nem csak egy gyűjtői tárgy. Hanem egy időkapszula. Egy díszdobozba zárt korszak, ahol minden kanyarban rád dudál a múlt, és minden apró alkatrész egy történetet mesél.
Tudtad, hogy a Simca Aronde-ban Brigitte Bardot is utazott?
Vagy hogy a Simca 1000 Rallye-ból egy francia kisvárosban többet tuningoltak fel házilag, mint ahány felnőtt volt a környéken jogosítvánnyal? Brigitte Bardot maga is a Simca 1000 egyik legismertebb rajongója volt, és állítólag több képen is látható, ahogy ezen a klasszikus francia járgányon élvezi a napsütést Párizs belvárosában.
De nem csak Bardot emlékei kötődnek a Simcához! Jean-Paul Belmondo és Alain Delon is gyakran szerepeltek francia filmsorozatokban, ahol a Simca autók a képernyőre varázsolták a híres francia eleganciát. Képzeld el, ahogy a képernyőn a legendás Belmondo a Simca volánja mögött száguld, és közben egy laza mosollyal meghódítja a franciák szívét. Na, most ennek a feelingnek az otthonodban egy mini változata is ott lehet a vitrinedben!
És miért van az, hogy a Simca mindenki kedvence lett? Mert a francia életérzésben éltek, és ma sem titkolják ezt a nosztalgikus bájt, amit a mai modellautók is magukon viselnek. Minden egyes apró részlet egy kis történetet rejt: egy francia reggelt, egy varázslatos délutánt a tóparton, vagy egy zűrös éjszakát, amikor Belmondo újra szembenézett a világgal – mindezt a Simca kormányánál.
Simca – A francia álom kezdetei
De honnan is jött a Simca? A történet 1934-ben kezdődött, amikor Henri Théodore Pigozzi, a francia iparos, úgy döntött, hogy létrehoz egy autógyárat. De miért éppen Simca? Nos, a márka egy egészen egyedi hátteret rejt: a Simca eredetileg a Fiat licencével indult, és olasz technológiát alkalmazott. De hamarosan saját lábára állt, és a francia autópiacon nemcsak megvetette a lábát, hanem igazi nemzeti hőssé vált.
A márka neve is érdekes: SIMCA a „Société Industrielle de Mécanique et de Carrosserie Automobile” rövidítése, vagyis egy igazán elegáns francia név egy autóipari óriásnak, ami az olasz és francia autógyártás között hídként funkcionált.
A Simca gyorsan megtalálta a helyét a piacon, és különleges eleganciájával, valamint praktikus megoldásaival hamar belopta magát a francia családok szívébe. A Simca modellek mindig is hírhedtek voltak a megbízhatóságukkal, ugyanakkor francia bájukkal, ami miatt nemcsak autóként, hanem műalkotásként is imádták őket.
Simca Aronde – A fecske, ami fészket rakott a francia szívekben
Az 1950-es években, amikor a világ újraépítette önmagát a háború után, a Simca előállt valamivel, amitől Franciaország újra mosolygott: az Aronde.
A neve is költői – „fecske”. És ez a fecske szó szerint vitte a márkát a magasba: az Aronde volt az első teljesen Simca-fejlesztésű modell, nem Fiat-licenc. Elegáns, lendületes vonalai, lágy ívei és megbízható technikája gyorsan legendává tették. Ezt vezették a tanítók, az orvosok, és igen – a sármos kisvárosi patikus is, akinek mindig volt egy friss baguette az anyósülésen.
Modellautóként az Aronde igazi ritkaság. Kifinomult, korhű részletei az 50-es évek formatervezését idézik, mégis van benne valami időtlen. Egy miniatűr Aronde olyan, mint egy fekete-fehér fotó, ami megelevenedik, ha ránézel.
Simca 1000 – A kis vagány, akit nem lehetett nem szeretni
1961-ben a Simca piacra dobta azt az autót, amit egy egész nemzedék tanult meg vezetni: a Simca 1000. Kicsi volt, hátul hajtott, és annyira játékos karaktere volt, mint egy párizsi utcazenésznek.
A Simca 1000 nem akart többnek látszani, mint ami: egy elérhető, praktikus kisautó. De pont ez a szerénység tette ikonikussá. Későbbi változatai, mint a Simca 1000 Rallye, már versenypályákon is bizonyítottak, és minden francia tinédzser álma volt, hogy egy ilyennel csapathasson a hegyi szerpentineken.
Egy Simca 1000 modellautó a gyűjteményedben olyan, mint egy csésze eszpresszó: kicsi, energikus, és azonnal feldob. Élénk színekben – pirosban, narancsban, sárgában – pedig egyenesen szemet gyönyörködtető.
Simca 1100 – A forradalom, amit hatchbacknek hívtak
A Simca 1100 az volt a 60-as évek végén, mint ma egy elektromos crossover – mindenki furcsán nézett rá először, aztán szépen lassan mindenki akart egyet. Ez volt az első tömeggyártású autó, amelyik ötvözte a fronthajtást, az önhordó karosszériát, a keresztmotoros elrendezést és a kombi-hatchback formát.
Egy igazi úttörő. És még mielőtt bárki azt gondolná, hogy unalmas családi autó volt – nos, a 1100 Ti változat igenis tudott meglepetéseket okozni a zöld lámpánál.
A Simca 1100 modellautóként az egyik leginkább alulértékelt gyöngyszem. Diszkrét, mégis karakteres. Olyan, amit a gyűjtők idővel egyre jobban értékelnek – mert történelmet képvisel.
Simca 1307 / 1308 – A nagy díjas, aki megmutatta, hogy a franciák igenis tudnak nagyot alkotni
1976-ban a Simca 1307 megnyerte az Év Autója díjat. Ez olyan volt akkoriban, mintha ma egy francia film Oscart kapna Hollywoodban: meglepetés, de teljesen jogos.
Ez az autó már a Chrysler égisze alatt született, de még mindig őrizte a Simca lelkét. Tágas, kényelmes, előremutató dizájn, modern műszerfal, praktikus kialakítás – minden benne volt, amitől egy középkategóriás autó legendává válhat.
Modellautóként a Simca 1307 különleges. Mert kevesen ismerik igazán, de akik igen – azok rajonganak érte. Olyan, mint egy régi francia album hátsó borítóján megbúvó gyöngyszem.
Miért kell neked egy Simca modellautó? Mert nem csak gyűjtöd – megéled.
Egy Simca modellautó nem csak porfogó. Hanem időkapu. Egy üveglap mögé zárt élmény, amely minden alkalommal történetet suttog, amikor ránézel. A történetek a francia utakról, reggeli pékekről, az első randikról, egy parkolóházban elcsattant csókról, vagy arról, hogy hogyan tanult meg vele vezetni a nagybátyád 1973-ban.
Ez a márka nem tűnt el – csak áatalakult. És most újra köztünk van. Kicsiben, de stílusosan.
Ne hagyd, hogy csak a múzeumokban emlékezzenek a Simcára. Legyen ott nálad is – egy polcon, egy vitrinben, egy íróasztalon. Mert ha a Simca a múlt egy szelete, akkor a modellje a jelened dísze.
Készen állsz, hogy válassz egy darabot a Simca örökségéből?
Nézd meg a legszebb Simca modellautókat a webáruházban – és találd meg azt, amelyik a te történetedet meséli el.
Nagy márkák, apró részletek – blogunkban bemutatjuk az autógyártókat és a modellautó-készítőket is!
Edicola:
Simca 1000 (1969) piros
Simca 1000 (1976) piros