1810 – Acél, fogaskerék, kávézacc: így kezdődött minden
Tudtad, hogy a Peugeot az autógyártás előtt kávédarálókat és acélszalagokat gyártott? Az első „termékük” nem egy sportkupé, hanem egy malomkerék volt, ami inkább egy Jules Verne-regényből szaladt elő, mintsem egy Forma–1-es paddockból.
A Peugeot család már a 19. század elején komoly játékos volt az iparban – Jean-Pierre Peugeot és fiai egyértelműen azok közé az emberek közé tartoztak, akik azt mondták: „Ha már csináljuk, legyen vasból!”
1889 – Az első gőzautó: amikor a Peugeot feltekerte a kazánt
Az első Peugeot „autó” valójában egy háromkerekű gőzgép volt. Ne képzelj el semmi elegáns cabriót – ez inkább úgy nézett ki, mintha egy kazán és egy kerékpár szerelemgyereke lenne. Ettől függetlenül: forradalmi volt. A Peugeot már ekkor ott állt az ipari élvonalban.
1890 – A Daimler-motoros áttörés
Itt lépett színre a benzin. A Peugeot megállapodott a Daimlerrel, és elkezdte gyártani az első négykerekű benzinmotoros Peugeot-t – ezzel hivatalosan is megszületett a francia autóipar egyik legnagyobb neve.
1905–1920 – A Peugeot beleszalad a motorsportba… méghozzá gyorsan!
A márka már korán felismerte, hogy ha gyorsan mész, sokan megnéznek. A Peugeot versenyautói hamar feltűntek a Grand Prix futamokon, és bizony győzni is tudtak! A 1913-as Peugeot Grand Prix autó például elsőként alkalmazta a DOHC technológiát, ami ma is alap a versenyautókban. (Igen, ez az a rész, ahol még a geek is felvonja a szemöldökét.)
A Peugeot, mint versenymárka? Több győzelem, mint ahány kávédarálójuk volt!
-
Le Mans 24 – Itt nem kávét főznek, hanem teljesítményt. A Peugeot 1992-ben és 1993-ban is megnyerte a híres versenyt a 905-ös prototípussal.
-
WRC – Rali világbajnokság – Peugeot 206 WRC. Ez a kis „vadállat” 3 konstruktőri címet hozott haza 2000 és 2002 között.
-
Dakar-rali – A Peugeot nem csak síkon menő: 2016 és 2017 között a márka ismét tarolt, még a homokdűnéken is
20. század közepe: A Peugeot megszelídül (de csak látszólag)
A háború utáni időszakban a Peugeot olyan ikonikus modelleket dobott piacra, mint:
-
Peugeot 403: Ezt az autót még Columbo hadnagy is szívesen vezette — legalábbis a tévében. Elegáns, megbízható, egyszerűen szerethető.
-
Peugeot 504: Az afrikai utak királya! Strapabíró, mint egy tank, még a Szaharán is győzedelmeskedett. Ha van olyan autó, amitől a sivatag is meghátrál, akkor ez az.
Innováció, mint életstílus
A Peugeot az évtizedek során folyamatosan újított:
-
elsőként vezettek be önhordó karosszériát,
-
korán áttértek a diesel motorokra,
-
a 2000-es években pedig hibrid és elektromos fejlesztésekkel rukkoltak elő.
A márka sosem elégedett meg a "jóval". A Peugeot mindig egy lépéssel előbbre gondolkodott – pont úgy, mint az a vásárló, aki nemcsak autót vesz, hanem örökséget.
A Peugeot ma: új arculat, új lendület, új korszak
A 2020-as években a Peugeot teljesen új logóval jelentkezett – visszahozták a klasszikus címeres oroszlánfejet, hogy ezzel is hangsúlyozzák: itt nem csak technológiai, hanem érzelmi újrakezdésről is szó van.
A Peugeot e-208 és e-3008 modellek már az elektromos korszak hírnökei, és az eladások alapján a vásárlók is érzik: ez már nem az a Peugeot, amit apu hajtott… ez egy futurisztikus, menő, környezettudatos szupergép!
És most jön a lényeg: miért kell neked egy Peugeot – modellautóként is?
Mert van valami varázslatos abban, ha egy ikonikus autó miniatűr mása ott csillog a polcodon. A Peugeot modellek nem csak játékok. Ezek:
-
Stílusikonok – már ránézésre is műalkotások.
-
Történelmi relikviák – a múlt egy darabja a jelenedben.
-
Tökéletes ajándékok – főleg annak, aki már mindent megkapott… kivéve ezt.
-
Gyűjtői szenvedélyek célpontjai – minél több van, annál inkább akarod a következőt.
És legyünk őszinték: hogy néz már ki egy vitrines polc Peugeot 205 GTi nélkül?
Peugeot méretarányos modellautók: Az oroszlán kicsiben is király
Ha te is rajongsz a Peugeot-ért, de nincs helyed egy igazi autónak, modellautóinkkal hozd el a sebességet és az eleganciát a polcodra! Ezek a kis műalkotások tökéletesek gyűjtőknek, ajándéknak vagy akár önmagad megajándékozására.
Edicola:
Peugeot 104 ZS (1976) piros
Welly:
Peugeot 504 piros