Egy kis történelem – amikor még a benzin olcsó volt, a Wartburg pedig menő
A Lada története 1970-ben kezdődött a VAZ (Volzhsky Avtomobilny Zavod) nevű gyárban, ahol a szovjet mérnökök nekifogtak megalkotni a nép autóját. Az első típus, a VAZ-2101, becenevén a „Zsiguli”, a Fiat 124 alapján készült – de hogy mondták volna meg azt egy szibériai traktorosnak?
A szovjet módra átfaragott Fiat lett a vasfüggöny mögötti álomautó: egyszerű, strapabíró, és elég volt hozzá egy csavarhúzó meg egy kalapács, hogy bármilyen problémát megoldj.
„Ha egy Lada nem indul, előbb magadban keresd a hibát.” – mondta egy szovjet szerelő (állítólag).
Lada-humor: Mert a nevetés a legjobb motorolaj
A Lada nemcsak autó volt, hanem állandó poénforrás is. Generációk nőttek fel Lada-vicceken, például:
-
Miért van a Ladának hátsó ablaktörlője?
– Hogy a sofőr is lássa, ha valaki tolja.
-
Mit csinál a Lada az autópályán?
– Feltartja a forgalmat... ha egyáltalán odaér.
De a viccek mögött szeretet rejlik: a Lada olyan, mint egy makacs nagybácsi – lehet, hogy néha leáll a kereszteződés közepén, de akkor is imádod.
Az igazi ikonok: Ezeket a Lada típusokat mindenki ismeri
Lada 2101 – A „Kispolszki gyilkos”
Ahol ez megjelent, ott a Trabant remegett. A 2101 volt az első fecske, ami nem csak megjött, de le is csapott. Fiat alapok, szovjet lelkület, magyar sors – itthon milliók vezették.
-
Kocka forma, vasból van.
-
Ha eltalálod vele a kerítést, a kerítés kér bocsánatot.
-
Mai szemmel retro, de a ’70-es években luxusnak számított.
Lada 2107 – Az orosz Mercedes
Króm hűtőrács, puccosabb belső, maffiózós életérzés – ez már nem csak a munkásemberé volt. A 2107 volt a presztízs a panelparkolóban.
-
Kormányon hímzett huzat, szélvédő mögött Mária-szobor: autó és kultúra egyben.
-
A nyugati kollégája BMW volt, de ez legalább szólt.
Lada Niva – A terep ördöge
A Lada, ami fával fűtött traktorokat is leelőzött sárban. A Niva 1977 óta bizonyít: túlélőgép, ami mindenre képes – még akkor is, ha te nem.
-
Két pedállal többet tud, mint amit használni mersz.
-
Vadászok, túrázók és orosz katonák kedvence – ma is gyártják!
Miért veszel ma Lada modellautót?
Oké, lehet, hogy nem akarsz egy teljes méretű Ladával bajlódni, de egy élethű modellautó pont elég ahhoz, hogy újraéld a nosztalgiát – vagy épp megmutasd, hogy értékeled a retrót.
Mert...
-
Történelmet tartasz a kezedben.
-
Jobban néz ki a polcodon, mint egy Bluetooth-hangszóró.
-
Mindenki mosolyog, ha meglátja.
-
Ajándéknak is zseniális – főleg apának, nagybácsinak, főnöknek… vagy saját magadnak!
Webáruházunkban olyan részletgazdag Lada modellautókat találsz, hogy még a szomszéd Józsi is megirigyelné. Válaszd a klasszikus kocka Ladát, a Niva terepvadászt, vagy a 2107 krómcsodát, és hozd el a szovjet nosztalgiát a vitrinedbe!
Oszd meg, ne tartsd magadban!
Ha ez a cikk megmosolyogtatott, vagy felidézte benned a régi idők Ladás emlékeit, nyomj egy megosztást! Küldd el haverodnak, posztold Facebookra, vagy rakd ki a blogodra. A Lada-történelem örökség, amit együtt őrizhetünk.
A végére egy gondolat...
A Lada több, mint autó – egy emlék, egy korszak, egy érzés. Lehet, hogy zörög, lehet, hogy lassú, de olyan szíve van, amit egy Teslában soha nem találsz meg.
Nagy márkák, apró részletek – blogunkban bemutatjuk az autógyártókat és a modellautó-készítőket is!
IXO:
Lada 1500 (1980) piros