Citroën és a technológia: Amikor a jövő beköltözött a garázsba
Amíg más gyártók még azt számolgatták, hány hengert préseljenek be a motorháztető alá, a Citroën már lebegtette az autóit. Igen, lebegtette.
A híres hidropneumatikus felfüggesztés annyira előremutató volt, hogy még a NASA technikusai is megvakarhatták volna a fejüket. Ez az a rendszer, amiben az autó nem dülöngél, nem bólint, nem csattog, hanem úgy siklik, mintha egy bársonyfátyol vinné a hátán – vagy épp egy gőzölgő ratatouille.
És ami még elképesztőbb: mindehhez az ’50-es években jutottak el. Amikor mások még azt keresték, hogyan ne rozsdásodjon az alváz, a Citroën már azon gondolkodott, hogyan legyen az autó kifinomultabb, mint egy balett-táncos egy párizsi színpadon.
A Citroën, aki megelőzte a korát (és néha a józan észt is)
A Citroën nem félt kockáztatni – néha olyan dizájnokat tolt a világ arcába, hogy az autós közvélemény csak pislogott. A CX? A SM? A C4 Cactus? Minden egyes modell olyan volt, mintha egy francia képzőművész és egy repülőmérnök villámrandijának gyümölcse lenne.
És tudod mit? Pont ezért szeretjük.
Mert mer máshogyan gondolkodni. Mer szórakoztatni. Mer különleges lenni – és nem csak a mérnöki padon, hanem a vezetési élményben is.
Hírességek, akik Citroënnel gurultak a halhatatlanságba
A Citroën nemcsak a hétköznapi emberek, hanem ikonikus személyiségek választása is volt – akik nem akartak beleolvadni a tömegbe.
- Citroën 2CV – A világ leggyorsabb csigája
A 2CV-t – azaz a „Két Lóerőt” – arra tervezték, hogy egy gazda áthajthasson vele a szántóföldön, miközben a hátsó ülésen egy kosár tojás sértetlenül megússza a kalandot. Sikerült. Olyannyira, hogy a világ egyik legkedveltebb autója lett – pedig úgy nézett ki, mint egy lemezes kávéfőző négy keréken.
És mégis: Jean-Paul Belmondo ebben fűzte a csajokat, Louis de Funès pedig ebben üldözött bűnözőket. (Vagy legalábbis próbálta.) A 2CV úgy volt bohókás, hogy közben zseniális is – mint egy francia bohóc, akinek PhD-je van gépészetből.
Brigitte Bardot – A 2CV-ben pózolt, csigás hajjal, napszemüvegben.
-
Citroën DS – A guruló UFO
A DS – azaz a „Déesse” (Istennő) – nemcsak névleg volt isteni. 1955-ben, amikor megjelent, az emberek azt hitték, hogy a jövőből jött. Hidropneumatikus felfüggesztés? Forgatható fényszórók? Úgy lebegett az úton, mintha vízen közlekedne.
Nem csoda, hogy Charles de Gaulle is ebben menekült meg egy merénylet elől – a DS nemcsak stílusos volt, de életmentő is. Jacques Chirac és Nicolas Sarkozy is DS vagy C6 mellett döntöttek, amikor hivatalos eseményre gurultak – mert mit ér egy elnök, ha nem francia luxusban ül?
Serge Gainsbourg – Az extravagáns zenei zseninek is DS-e volt, mert természetesen mi más lehetett volna?
-
Citroën SM – A francia-olasz James Bond
Ez az autó úgy keletkezett, hogy a Citroën és a Maserati egymásra néztek, és azt mondták: „Csináljunk valamit, amitől leesik az emberek álla, majd guruljunk tovább, mintha mi sem történt volna.”
Így lett a Citroën SM, amelynek kecses ívei és V6-os Maserati-motorja annyira szexi volt, hogy Leonid Brezsnyev is tartott belőle egyet... vagy inkább hármat. Bill Wyman (Rolling Stones), Adam Clayton (U2), sőt még Haile Selassie, Etiópia császára is birtokolt egyet. Mert ha valami elég jó egy császárnak, az neked is jól mutat a polcon – legalább 1:24-es méretben.
-
Citroën C6 – Az elnöki nyugalom megtestesítője
A C6 a „kevesebb néha több” elv tanulmányi példája. Hatalmas, elegáns, hűvös, mint egy francia bankár, aki olvasás közben sem ejt ki egy morzsát a croissant-ból.
Jacques Chirac és Nicolas Sarkozy hivatalos elnöki autóként használták – mert volt benne valami, amitől még a politikai vita is decens francia szónoklattá változik.
-
Citroën Méhari – A sivatagi bohém
A Méhari az autóipar strandpapucsa. Egy nyitott, műanyag karosszériás kis mókagép, amit leginkább a francia Riviérán lehetett látni, napbarnított vállal, napszemüveg mögül vigyorgó sofőrrel. Ez nem egy jármű – ez egy „bonjour, élet!” kiáltás négy keréken.
Egy autó, egy történet, egy élmény
A Citroën nem csak négy kerék és egy kormány. A Citroën egy történet. Egy érzés. Egy francia novella, amit motorhanggal mesélnek el.
És tudod, mi a legjobb? Hogy ez az élmény modellek formájában is elérhető.
És most? Modellautóként hódít újra!
A Citroën-modellek nem csak a történelem nagy pillanataiban vettek részt – a vitrinek hősei is lettek! A méretarányos modellautók pontosan azt a zsenialitást hordozzák magukban, mint az eredetiek:
-
Citroën DS – egy 1:24-es modellbe zárt stílusikon, ami azt üzeni: “nem vagyok átlagos”.
-
2CV Charleston – a vidámság négykerekű miniszobra, ami a nosztalgia ízét hozza vissza – kicsiben.
-
C4 Cactus – a modern elegancia miniatűr kivitelben, ami azt súgja: “Igen, ezt tényleg meg merték csinálni.”
Töltsd meg a polcod stílussal!
Egy Citroën modellautó nem csak játék vagy dekoráció – ez egy időgép, egy dizájn-történeti kurzus, és egy francia csók egy polcra rakva.
Válogass kedvenc modelljeid közül, tedd be a kosárba, és engedd, hogy a Citroën-szellem beköltözzön a nappalidba, irodádba, garázsodba – vagy épp a szívedbe.
Citroën – Egy autó, egy történet, egy életérzés.
Mert végül is: miért vezetnél unalmasat, ha vezethetsz Citroënt?
Nagy márkák, apró részletek – blogunkban bemutatjuk az autógyártókat és a modellautó-készítőket is!
Edicola:
Citroen GS (1975) piros
Citroen C3 WRC - Sébastien Loeb és Daniel Elena - RallyRACC Catalunya-Costa Daurada 2018
Matchbox:
Citroen Ami piros
Dinky Toys:
Citroen 2 CV (1961) sárga