Történelemre épülő jövő – Az EB110 öröksége
A Centodieci nem a semmiből jött. Az egész történet 1991-ben kezdődött, amikor a Bugatti (akkoriban újraélesztett márka) bemutatta az EB110-et – egy ék alakú, kék színű, W12-es szörnyeteget, amelyről csak suttogva beszéltek a versenypályák árnyékában.
Az EB110 volt az első Bugatti, amit a márka újjászületése után mutattak be – brutális teljesítmény, forradalmi dizájn, és egyfajta bátorság, amit csak az álmodók engedhetnek meg maguknak. Ez volt a szupersportautók korai úttörője.
És a Centodieci? Az EB110 újragondolt, szteroidokon élő leszármazottja, egy vérbeli hommage, ami a múltat ünnepli, de a jövőnek épült.
Mi rejlik a név mögött?
A „Centodieci” olaszul annyit tesz: száztíz. Ez természetesen a Bugatti 110 éves évfordulójára utal – egy egész évszázados örökségre, amelyet olyan legendás nevek fémjeleznek, mint Type 35, Veyron, Chiron és természetesen az EB110.
Ezt a modellt nem sorozatgyártásra szánták. Ezt nem azért készítették, hogy tele legyen vele az utca. Ezt a szenvedélynek szánták. A gyűjtőknek. Az őrülteknek. Az álmodozóknak. Pont olyanoknak, mint Te.
Technikai adatok – Számok, amik beszélnek
-
Motor: 8.0 literes W16, 4 turbóval (igen, néggyel)
-
Teljesítmény: 1600 lóerő
-
0–100 km/h: 2,4 másodperc (!)
-
0–200 km/h: 6,1 másodperc (!!)
-
0–300 km/h: 13,1 másodperc (!!!)
-
Végsebesség: 380 km/h (elektronikusan korlátozva)
De a Centodieci nem csak gyors. Precíz. Kifinomult. Vadállat és balerina egy testben.
A W16-os motor négy turbófeltöltővel dolgozik, mint valami mechanikus zenekar, ami egyszerre adja elő a Wagner-operát és a Top Gun főcímzenéjét. A hangja nem is hang – ez maga az isteni dübörgés.
Dizájn – A múlt formavilága, újratervezve
Első ránézésre látszik: ez nem a Chiron. A Centodieci szándékosan szakít az ívelt, áramvonalas vonalakkal, és visszatér az EB110 szögletes, szoborszerű karakteréhez. A lapos, ék alakú orr, az 5 kis kör alakú oldalsó légbeömlő, és a LED fényszórók éles tekintete mind az 1990-es évek autóépítésének aranykorát idézik – persze modern tolmácsolásban.
Hátul a Centodieci fényinstalláció-szerű lámpasávval és egy gigantikus aktív hátsó szárnnyal tűnik ki, mintha egy Batmobil és egy rakéta találkozott volna egy olasz dizájnstúdióban.
És a beltér? Minimalista luxus. Bőr, Alcantara, szénszál, kézzel varrott részletek, és egy vezetési élmény, amitől úgy érzed, te vagy az autó.
Limitált széria – 10 autó, 10 legenda
Mindössze 10 darab készült a Centodieci-ből. És mind a 10 példány már a bemutatás előtt elkelt. Ez nem véletlen.
A Bugatti nem akart tömeggyártani. Ikonokat akart alkotni. Minden egyes példány személyre szabott, és más-más gyűjtőhöz került – milliárdosokhoz, világsztárokhoz, álmodozókhoz. De a legfontosabb: autóőrültekhez.
Kinek való a Centodieci?
-
Annak, aki nem elégszik meg az "exkluzívval", csak a "soha nem látott" elég jó.
-
Annak, akinek a garázsában már ott van egy Chiron, egy Veyron – de még valami különlegeset akar.
-
Annak, aki történetet akar birtokolni.
Ez az autó nem csak gyűjtőknek készült. Ez az autó legendák születésének bizonyítéka.
Összegzés: Nem csak egy hiperautó – egy időtlen műalkotás
A Bugatti Centodieci tökéletesen ötvözi a múlt iránti tiszteletet a jövő ígéretével. Miközben technikai adatai a világ leggyorsabb autói közé emelik, a formája és hangulata egy egész korszak emlékét hordozza. És mindezt nem hivalkodó módon, hanem eleganciával, visszafogottan – pont úgy, ahogy csak a legnagyobbak tudják.
Készen állsz, hogy megismerd ezt az ikont közelebbről?
Lehet, hogy nem fogsz minden nap találkozni egy Centodieci-vel. De ha egyszer meglátod… többé nem felejted el. És ha egyszer a kezedbe veszel egy tökéletesen kidolgozott modellváltozatot belőle – lehet, hogy ott kezdődik majd a saját Bugatti-történeted.
Nagy márkák, apró részletek – blogunkban bemutatjuk az autógyártókat és a modellautó-készítőket is!