Audi autógyártó vállalat
Az Audi AG általában Audiként ismert német autógyártó vállalat, melynek székhelye a németországi Ingolstadtban található. 1964 óta 99,7%-ban a Volkswagen AG leányvállalata. Gépjárműveit a felső-közép, illetve a felső kategóriába pozicionálja. A cég egyik fontos jármű-, és motorgyára található Győrben, az Audi Hungaria Zrt.
Négy márka, az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer összeolvadásából jött létre.
1899-ben egy bizonyos August Horch megalapította a Horch-Cie autógyárat. Miután befejezte tanulmányait, az első munkája Carl Benz mellett volt. A Horch-Cie vállalat vezérigazgatói között volt egészen 1909 –ig, amikor is egy nézeteltérés miatt elhagyta cégét és egy másikat alapított Zwikauban. Ennek a neve Horch Automobile-Werke GmbH lett, de mivel ez a név, pontosabban a „horch” már szabadalomban állt, ezért meg kellett azt változtatni. Arra gondoltak, hogy a horh jelentése: halk, csendes és hogy ennek mindenféleképpen szerepelnie kellene az új cégnévben. A vitát hallotta a fia, aki az Audire latin szó mellet érvelt, mivel annak jelentése hallgatni, és mivel ez mindenkinek tetszett, ezt alakították át Audira. Így lett az új cég neve Audi Automobilwerke GmbH.
1932-ben már több nagy autógyártó volt a piacon, de mivel egyik sem boldogult egyedül, ezért ebben az évben 4 vállalat egyesült: az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer.
A létrejött az Auto Union AG márka emblémája a négy karika lett. Ez a négy karika a négy márkát szimbolizálja. A DKW autógyárnak előtte pont ugyanez volt a márkajelzése, így ez nagyban megkönnyítette a cég emblémájának kiválasztását.
A piacon ettől függetlenül mind a három márkanevet meg lehetett találni, de más-más kategóriában: a DKW motorkerékpárokat és kisautókat, a Wanderer középkategóriájú autókat, az Audi minőségi középkategóriás autókat, míg a Horch luxus kategóriájú autókat gyártott.
Az egyesítés az Auto Uniont Németország második legnagyobb autógyártójává tette az 1930-as években.
1945-ben a második világháború végén a vállalat székhelyét megszállták a szovjet erők, ezért költözésni kényszerültek, így lett a székhelyük Ingolstadt-ban. 1965-ben két hatalmas esemény történt a cég életében. Ebben az évben gördült ki a gyártelepről az utolsó DKW márkajelzésű kétütemű autó, és vette át a helyét a négyütemű motorral ellátott Audi, valamint ugyanebben az évben vált a Volkswagen többségi tulajdonosává az Ingolstadt-i üzemnek.
1969-től Audi NSU Auto Union névre változtatták a cég nevét az NSU beolvadása után, amit 1985-ben Audira egyszerűsítettek.
Az első nagy darabszámos autó az 1972-től gyártott Audi 80, melynek első szériája több mint egymillió darabban készült el.
1974-ben az Audi új vezető mérnököt kapott, akinek köszönhetően több fejlesztés is történt: öthengeres motor (1976), turbófeltöltés (1979) és a quattro összkerékhajtás (1980). A hatalmas siker hatására Ferdinand Piëchő az Audi AG elnöke lett.
A részben galvanizált Audi 80-as 1972-ben új távlatokat nyitott az autógyártásban, és az Audi 200 5T 1980-as bevezetése sikeresen bevezette az Audi márkát a felső osztályba. Az Audi Quattro állandó összkerékhajtása, megjelenésekor világszenzáció volt, amit az Audi alkalmazott először sorozatgyártásban készülő autó esetében, és nem csak a rali világában.
Míg Ferdinand Piëchő vezette a céget, az Audi több nagy márkát is felvásárolt: Lamborghini, Seat, Skoda, Bugatti, Bentley.
Az Audi és a Rally
A „Négy Gyűrű” által szimbolizált valamennyi cég (az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer), valamint az NSU motorsport eredete az első világháború előtti időszakra nyúlik vissza. Az egyetlen alak, aki kiemelkedik a többiek közül, August Horch. A Horch és Audi cégek mérnöke és alapítója kezdetben a hosszú távú ralira koncentrált, és cégét is ígynépszerűsítette. A leendő vásárlók számára ezek a fárasztó események óriási mértékben javították a márka imázsát.
Vállalattulajdonosként Horchnak nem voltak fenntartásai afelől, hogy maga is beszálljon a versenybe, bár az autót a nagyobb siker reményében egyik legjobb ügyfelének adta át. A cég győzelme az 1906-os Herkomer Run-on volt a jutalma az előrelátó udvariasságért. A legyőzött márkák leginkább a Benz és a Mercedes voltak.
Amikor a vállalatnak nem sikerült megismételnie kezdeti sikereit a következő években, a motorsport vitatéma lett a cég vezetése körében, és hozzájárult August Horch esetleges távozásához az általa alapított cégtől. August Horch még nagyobb sikereket ért el következő cégével, az Audival, amelyet 1909-ben alapított. Nagyjából ugyanabban az időben, amikor Ferdinand Porsche dizájnerként és versenyzőként is hírnevet szerzett, August Horch és csapata háromszor nyerte meg az osztrák alpesi versenyt, és Audi autói gyakorlatilag egyik napról a másikra ismertté váltak.
Az elmúlt évtizedek során az Audi az autósport számos válfajában megfordult. Két konstruktőri és két egyéni világbajnoki címmel a rali hőskorszakának egyik meghatározó szereplője volt az 1980-as években. Ezen felül versenyzett az ingolstadti márka az endurance-világbajnokságon (WEC) – két egyéni és két gyártói vb-címet szerezve –, valamint a német túraautó-bajnokságban (DTM) nyolc ízben nyerte meg a gyártók versenyét, továbbá tíz egyéni bajnoki címet zsebelt be. A Forma-E-ben négy éven át működtetett sikeresen gyári csapatot az Audi, egy egyéni és egy konstruktőri bajnoki címmel. Hosszú évek óta igyekeznek bekerülni a Forma-1-be, ám a csatlakozásra csak a 2026-os motorszabályok bevezetése után lehet valós esélyük.