A DB5 megjelenése nemcsak esztétikai, hanem technikai szempontból is figyelemre méltó. Az olasz Carrozzeria Touring Superleggera szakértelme nyomán az autó elegáns vonalvezetést és aerodinamikai formát kapott, amely a korabeli autók között kiemelkedett. Az autó 4.0 literes soros hathengeres motorral rendelkezett, amely 282 lóerőt teljesített, így nemcsak szép volt, hanem gyors is. A DB5 bevezetésével Aston Martin egy új standardot állított fel a luxus sportautók világában. Az autó belső terét gazdag bőrborítás és fa díszítés tette még vonzóbbá, ami nemcsak a vezetési élményt növelte, hanem a prémium kategóriás autókra jellemző kényelmet is biztosította.
Bár az Aston Martin DB5-tel kapcsolatos történetek széles spektrumon mozognak, talán legnagyobb népszerűségét a James Bond filmeknek köszönheti. Az 1964-es „Goldfinger” című filmben debütált, ahol Sean Connery alakításában Bond elengedhetetlen társa lett. Az autó különböző titkos felszerelésekkel volt ellátva, mint például gépfegyverek, katapult ülés és golyóálló üvegek – ezek az elemek hozzájárultak ahhoz, hogy a DB5 igazi legendává váljon. Azóta az Aston Martin DB5 számos más Bond-filmben is feltűnt, és ma már ikonikusan összekapcsolódik a brit kémfilmek világával. Az autótól függetlenül is sokan álmodoznak arról, hogy egyszer egy ilyen gyönyörű darabbal közlekedjenek.
A DB5 hírneve nem csupán a filmeknek köszönhető; az autó öröksége ma is élénk. 2013-ban például megjelent egy „Brit Auto Legendák” című bélyegsorozatban az Egyesült Királyság postájának jóvoltából. Ez jelzi azt a tiszteletet és elismerést, amit ez az ikonikus jármű kapott világszerte. A modern kor autószeretői számára az Aston Martin DB5 nem csupán egy klasszikus jármű; szimbóluma annak a kiválóságnak és eleganciának, amelyet a brit mérnöki tudomány képvisel. A gyűjtők körében rendkívül keresett darabnak számít, ami tovább fokozza értékét és vonzerejét.
A DB4 és a DB5 összehasonlítása
A legszembetűnőbb különbség a DB4 és DB5 között a motor teljesítménye. Míg a DB4 3.7 literes motorral rendelkezett, addig a DB5 új, 4.0 literes, teljes alumínium motort kapott. Ez az új motor 282 lóerőt (210 kW) produkált, lehetővé téve az autó számára, hogy elérje a 145 mph (233 km/h) sebességet. A motor teljesítménye nemcsak az alapmodellnél volt figyelemre méltó, hanem elérhető volt egy Vantage változatban is, amely már 1962 márciusától kapható volt.
A DB5-ben debütáló ZF ötsebességes váltó szintén fontos újítás volt, amely robusztusabb megoldást kínált az előző David Brown egységnél. Kezdetben az eredeti négysebességes kézi váltó volt standard felszereltség, de ezt később felváltotta az új ZF váltó. Az automata váltóra vágyók számára háromsebességes Borg-Warner DG automata is elérhető volt.
Az Aston Martin mindig is híres volt arról, hogy luxust kínál autóiban. A DB5 standard felszereltsége magában foglalta a lehajtható üléseket, gyapjú szőnyegeket és elektromos ablakokat. További érdekességként említhetjük a dupla üzemanyagtartályt és a króm drótkereket is. Az utastérben található bőr borítás és tűzoltókészülék pedig nemcsak stílusos, hanem biztonságos utazást is garantált. Ezen kívül mindkét modell 2+2 üléselrendezéssel rendelkezett, ami lehetővé tette, hogy több utas kényelmesen utazhasson az autóban. A csomagtartók kissé eltértek egymástól; míg a DB4 mark 5-ös változata más formavilágot hozott, addig a DB5-nél érezhetően modernebb dizájn jelent meg.
A DB5 autó változatai
DB5 Vantage
A DB5 Vantage 1964-es bemutatása óta sokak szívét megnyerte. A modell három Weber karburátorral és átdolgozott vezérműtengely profillal rendelkezett, amelyek lehetővé tették, hogy motorja 325 lóerőt (330 PS; 242 kW) produkáljon 5500 rpm fordulatszámon. Ebből mindössze 65 DB5 Vantage coupé készült, ami már önmagában is ritkaságnak számít.
Convertible
A DB5 convertible kivitelezése szintén figyelemre méltó. 1963 és 1965 között összesen 123 darab Convertible DB5-öt gyártottak, amelyeket a Touring készített el. Az első 19 darab bal kormányos volt, míg a gyár által Vantage motorral ellátott változatokból csak 12 darab készült. Az egyik érdekes opció volt a gyári acél eltávolítható keménytető, amely még különlegesebbé tette ezt az elegáns kabrió modellt. 1965 októberétől 1966 októberéig Aston Martin az utolsó 37 darab DB5 vázat használta fel újabb kabrió modellek készítésére. Ezeket "Rövid Chassis" Volante néven ismerték és ezek voltak az első Aston Martinok, amelyek viselték a 'Volante' nevet.
Shooting Brake
A DB5 shooting-brake szintén izgalmas része az Aston Martin örökségének. Egy prototípust David Brown számára építettek, aki szenvedélyes vadász és kutyatulajdonos volt. Ezen kívül további 11 vagy 12 coupét alakított át Harold Radford független karosszériaépítő. A shooting-brake hátulján található lámpák Triumph egységeket használtak, amelyek a következő DB6-os modellre is jellemzőek lettek. Érdekes módon egy DB5 Shooting Brake 2019 augusztusában rekord áron, 1.765 millió dollárért (1.456 millió font) kelt el aukción, így ez lett a legértékesebb shooting brake karosszériás autó bármelyik márkától.
James Bond autója
Aston Martin és James Bond nevei szorosan összefonódnak a filmtörténelem legikonikusabb autójának köszönhetően: a DB5-nek. Ez a csodálatos, ezüstszínű jármű nem csupán egy autó; ez a kémfilm műfajának szimbóluma, amely az évtizedek során generációkat varázsolt el.
Az Aston Martin DB5 először 1964-ben bukkant fel a "Goldfinger" című filmben, amelyet Ian Fleming regénye ihletett. Az eredeti regényben James Bond egy DB Mark III-at vezetett, azonban John Stears, a speciális effektusok mestere meggyőzte az Aston Martint arról, hogy a DB5 prototípust biztosítsák a filmhez. Az első DB5-öt Dubonnet Red színben festették, és nemcsak hogy különleges kütyükkel látták el, hanem már korábban is feltűnt a "The Saint" című sorozatban.
A "Goldfinger" során összesen négy DB5-öt használtak: két autót forgattak le, míg kettőt promóciós célokra tartottak fenn. Az egyik forgatott autó, DP/2161/1, volt az elsődleges példány, amely tele volt különféle kütyükkel. Ez az autó később elveszett 1997-ben Florida államban.
A DB5 gyorsan a James Bond franchise alappillérévé vált. Az első film után ismét megjelent a következő részben, a "Thunderball"-ban (1965), és azóta folyamatosan visszatérő szereplője lett a sorozatnak. A rajongók számára nemcsak egy autóról van szó; ez egy életérzés is.
A 90-es években, pontosabban 1995-ben a "GoldenEye" című filmben ismét felbukkant egy másik DB5 (regisztrációs szám: BMT 214A), amely Bond személyes járműve volt – igaz, ezúttal nem voltak rajta fegyverek és kütyük. Ebben az időszakban három különböző példányt használtak fel a forgatáshoz.
A DB5 nemcsak filmes szereplése miatt vált híressé; az emberek számára szimbolizálja Bond eleganciáját és stílusát is. A filmek népszerűségének köszönhetően az Aston Martin DB5 értékesítése jelentősen megnövekedett.
Az Aston Martin DB5 újra reflektorfénybe került 2012-ben, amikor az "Skyfall" című filmben ismét láthattuk őt. A jubileumi 50. évfordulóra készült filmben Bond klasszikus autóját látványos módon megsemmisítették. De ne aggódjunk! A filmtörténet kedvelői számára mindig maradnak emlékek; több példány is megmaradt különböző rendezvényeken és kiállításokon. Legutóbb pedig 2021-ben a "No Time to Die"-ban tűnt fel újra egy rekreált DB5-ös modell. Nyolc stunt autót készítettek el kifejezetten ehhez a filmhez, amit jótékonysági aukción árvereztek el.
A DB5 újraéledése
A James Bond filmek világa mindig is lenyűgözte a közönséget, és az ikonikus DB5-ös Aston Martin jármű kulcsszerepet játszott ebben a varázslatos univerzumban. 2020-ban az Aston Martin egy különleges projektbe kezdett, amely célja a 007-es ügynök legendás autójának modern újraalkotása volt. A 25 újonnan épített DB5 Goldfinger témájú autó nem csupán egy autó, hanem egy darab történelem és nosztalgia, amely visszahozza a 60-as évek varázsát.
Az Aston Martin folytatta a Continuation programját, amely 2017-ben indult a megújult DB4GT-vel. A Newport Pagnell-i gyárban, ahol az első DB5-ök is készültek, elkezdődött a 25 példányos Goldfinger-reprodukciók gyártása. Ezek az autók nem csupán dizájnban idézik fel a filmet; számos olyan kémkütyüvel is felszerelték őket, amelyek a filmben láthatóak voltak. A smoke screen, az olajszóró rendszer és a forgatható rendszámtáblák mind funkcionális elemek lettek.
Aston Martin ügyelt arra, hogy ahol csak lehetett, az eredeti 1963-65 közötti gyártás során használt beszállítókat válassza ki. A ZF Friedrichshafen szállította a váltót, míg a Connolly Leather biztosította az autók belső terét. Az alumínium karosszéria panelek kézzel készültek és kézzel illesztették őket acél vázra, ami garantálta az autentikus megjelenést és érzetet. Az új DB5 motorja egy 290 lóerős 4.0 literes sorhat hengeres egység volt három SU karburátorral, ötsebességes ZF manuális váltóval párosítva. Az új DB5-ök végső simításai is figyelemre méltóak voltak: az autók színvilágát is az eredeti Silver Birch színmintázat alapján alakították ki. A projekt nemcsak technikai bravúr volt, hanem egy sikeres együttműködés EON Productions-szal is, amely a James Bond filmeket készíti.
Mivel ezek az autentikus replika járművek körülbelül 2,75 millió fontért kerültek értékesítésre, nem meglepő, hogy nagy érdeklődés övezte őket. Az első új DB5 július elején gördült le a gyártósorról, jelezve ezzel egy új fejezet kezdetét James Bond történetében.
James Bond és az Aston Martin DB5: A játékok története
A 007-es ügynök, James Bond, nemcsak a filmvásznon hódította meg a közönséget, hanem a játékvilágban is. Az Aston Martin DB5 ikonikus autója már évtizedek óta inspirálja a gyártókat, akik különböző méretű és kivitelű modellautókat készítenek, hogy a rajongók otthonukban is megtapasztalhassák ezt az autót. A Corgi Toys-tól kezdődően a LEGO-ig terjedő számos gyártó bemutatta saját verzióját ennek az elegáns járműnek.
1964-ben, amikor a "Goldfinger" című Bond-film megjelent, a Corgi Toys egy ezüst színű játékautót adott ki, amelyen egy műanyag ember kirepült a tetőn. Ez az autó lett az év legjobban eladott játéka, ami nem meglepő, hiszen Bond és az Aston Martin DB5 párosa mindenki szívébe belopta magát. A Corgi Toys évtizedekre szóló kapcsolatot alakított ki a Bond-franchise-zal, ami új utakat nyitott meg a játékgyártásban. A Corgi Toys sikere után 1966 és 1970 között az Airfix is előállt egy részletes 1:24 méretarányú műanyag makettel a James Bond DB5-ről. Ez a modell lehetőséget adott arra, hogy a rajongók még közelebbről megismerhessék az autót, amely már akkor is rengeteg rejtett funkcióval rendelkezett.
A modern időszakban több gyártó is újraértelmezte ezt az ikonikus autót. 2006-ban a Danbury Mint bemutatott egy részletes 1:24 méretarányú die-cast modellt, amely számos működő funkcióval rendelkezett. Később 2011 januárjában megjelent egy 1/8 méretarányú modell is, amelyet a GE Fabbri készített; ennek összeszerelése heti részekben zajlott és végül egy óriási 007-es méretarányú modellt alkotott. A Hot Wheels Elite szintén csatlakozott ehhez a hagyományhoz 2015-ben, amikor kiadták kultikus Goldfinger Aston Martin DB5 modelljeiket különböző méretekben. Ezek közül az 1/18-as méretarányú modell különösen figyelemre méltó volt, hiszen számos eredeti filmben látott kütyüvel rendelkezett.
A LEGO sem maradt ki ebből a trendből; 2018 júliusában bemutatták a 1:8 méretarányú DB5 építőmodellt. Ez a készlet nemcsak lenyűgöző dizájnnal bír, hanem sok izgalmas funkcióval is rendelkezik: gépfegyverek elöl, rejtett telefonok, kilövő ülés és golyóálló pajzs található benne. A LEGO Speed Champions sorozat részeként pedig 2022 augusztusában újabb DB5 építőmodellt adtak ki
A Little Car Company Bicesterben, Angliában két-harmados méretű elektromos replikákat készített az Aston Martin DB5-ről. Ezek között megtalálhatóak voltak a DB5 Convertible és Vantage modellek is. Az áruk £35,000-tól £90,000-ig terjedt, attól függően, hogy melyik modellt választotta valaki.
Az Aston Martin DB5 nem csupán egy autó; ez egy kulturális ikon, amely generációkon átívelően inspirálta a játékgyártást és sok más iparágat is. Legyen szó klasszikus Corgi Toys modellekről vagy modern LEGO építőkről, ez az autó mindig is fontos szerepet játszott James Bond világában.
Ha Te is szeretnéd felfedezni James Bond és az Aston Martin DB5 varázslatos világát közelebbről, nézd meg kedvenc gyártóid kínálatát és kezd bele a gyűjtésükbe! Melyik volt eddigi kedvenc Bond-játékmodelled? Oszd meg velünk kommentben!